MD/ASK - Laboratorium specjalnościowe 2300-MD/ASK-LS
Wybór miejsca odbywania praktyki (organizacji/stowarzyszenia, fundacji działających w obszarze kultury, instytucji kultury) należy dokonać w porozumieniu z prowadzącymi praktykę. Studenci poprzez aktywny udział w działaniach wybranej instytucji mają za zadanie poznanie jej specyfiki, a następnie wykonanie diagnozy instytucji. Wykonując zadanie diagnostyczne studenci mogą konsultować się z osobami prowadzącymi analizę doświadczeń w ramach zajęć "Laboratorium specjalnościowe". Studenci odbywają praktykę w charakterze wolontariusza. Uzgadniają z opiekunem praktyk z ramienia instytucji plan, program i zadania praktyki. Informują, że obowiązuje ich wykonanie zadania zaliczającego praktykę (diagnoza instytucji). W trakcie praktyki, niezależnie od innych zadań ustalonych z instytucją, realizują zadania o charakterze diagnostycznym. Jeśli w tej samej instytucji odbywa praktykę więcej niż jeden student, to mogą oni przygotować diagnozę instytucji wspólnie. Schemat (układ) diagnozy instytucji kulturalnej powinien uwzględniać niżej opisane elementy, które muszą znaleźć odbicie w raporcie diagnostycznym.
Schemat diagnozy:
1. Pełna nazwa placówki/organizacji, dokładny adres, możliwości kontaktu (telefony, fax, e-mail, strona www itp.), dane kontaktowe szefa placówki i opiekuna praktyki.
2. Diagnoza stanu aktualnego:
a) Misja instytucji (obszary i naczelne zasady działania organizacji; służy przekazaniu tego kim są i czym się zajmują)
b) Potrzeby klientów i innych zainteresowanych (Kim są klienci? Jakie są ich potrzeby? Co instytucja może im zaoferować w zakresie zaspokojenia tych potrzeb? ) Kto jeszcze może być ich klientem w przyszłości?
c) Konkurencja (Kto jest postrzegany jako konkurencja? Co jest przedmiotem rywalizacji? Jakie są mocne strony instytucji? Jakie są słabsze strony instytucji? Kto może być konkurentem w bliższej lub dalszej przyszłości? Czy można z konkurencją podjąć współpracę, w jakich zakresach i na czym może ta współpraca polegać?)
d) Analiza SWOT: Mocne strony (jak je wykorzystać lub wzmocnić?) i słabości instytucji (jak je zminimalizować lub zamienić w mocne strony?); Sytuacje sprzyjające i zagrożenia (analiza czynników społecznych, kulturowych, ekonomicznych, politycznych, technologicznych, które w najbliższych np. trzech latach mogą mieć wpływ na sukces lub niepowodzenie firmy)
e) Udziałowcy instytucji (to osoby, firmy, grupy związane z działalnością instytucji lub nią zainteresowane)
f) Źródła wsparcia w środowisku (potencjalni współpracownicy lub darczyńcy; osoby lub grupy sympatyzujące; instytucje, na które można liczyć; osobistości związane z firmą; mieszkańcy; inni)
3) Wizja instytucji – plan optymalny (jak to powinno być?)
4) Jakie działania (strategia) należy podjąć by zbliżyć się lub osiągnąć plan optymalny?
Kluczowe pytania pomocne w sporządzeniu diagnozy:
< jak kształtuje się finansowanie instytucji, jakie są materialne zasoby, jaka jest specyfika przestrzeni?
jakie są źródła informacji o programie instytucji?
*wywiad dyrektor instytucji, pracownicy, niezależni animatorzy środowiskowi;
*analiza dokumentów: sprawozdania merytoryczne i finansowe za poprzedni rok, statut;
*informacje o kadrze, pozyskiwanie grantów;
*sondaż wśród celowo dobranej grupy odbiorców.
Zaliczenie:
Aby zaliczyć praktykę środowiskową należy przedstawić:
a) zaświadczenie z placówki o odbyciu 60 godzinnej praktyki w charakterze wolontariusza;
b) pracę diagnostyczną;
c) krótką samoocenę dot. wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w trakcie odbywania praktyki oraz ocenę przydatności placówki jako miejsca praktyki dla studentów licencjatu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił
WIEDZA
*przedstawić mocne i słabe strony organizacji bądź instytucji
UMIEJĘTNOŚCI
*sporządzić diagnozę instytucji
*ocenić użyteczność narzędzi diagnostycznych
*rozpoznać problemy organizacyjne instytucji
POSTAWY
*krytycznie odnosić się wykorzystywania diagnozy instytucji w pragmatyce działań społecznych
*postrzegać diagnozę jako narzędzie do projektowania zmian i wyznaczania praktycznych zadań różnych instytucji
Kryteria oceniania
- uczestnictwo w zajęciach
- bieżący kontakt z prowadzącą w celu monitorowania postępów diagnozy i praktyk
- przygotowanie i przeprowadzenie diagnozy instytucji, w której odbywa się praktyki oraz opracowanie jej w formie pisemnej
- przedstawienie fragmentu diagnozy podczas zajęć
Schemat diagnozy:
1. Pełna nazwa placówki/organizacji, dokładny adres, możliwości kontaktu (telefony, fax, e-mail, strona
www itp.), dane kontaktowe szefa placówki i opiekuna praktyki.
2. Diagnoza stanu aktualnego - analiza SWOT: Mocne strony (jak je wykorzystać lub wzmocnić?) i
słabości instytucji (jak je zminimalizować lub zamienić w mocne strony?); Sytuacje sprzyjające i zagrożenia
(analiza czynników społecznych, kulturowych, ekonomicznych, politycznych, technologicznych, które w
najbliższych np. trzech latach mogą mieć wpływ na sukces lub niepowodzenie firmy)
3) Wizja instytucji – plan optymalny (jak to powinno być?)
4) Jakie działania (strategia) należy podjąć by zbliżyć się lub osiągnąć plan optymalny?
4. TEMAT DO WYBORU!!!!
a) Misja instytucji (obszary i naczelne zasady działania organizacji; służy przekazaniu tego kim są i czym
się zajmują)
b) Potrzeby klientów i innych zainteresowanych (Kim są klienci? Jakie są ich potrzeby? Co instytucja
może im zaoferować w zakresie zaspokojenia tych potrzeb? ) Kto jeszcze może być ich klientem w
przyszłości?
c) Pracownicy i współpracownicy instytucji (Kim są? Jakie są ich potrzeby? Co instytucja może im
zaoferować w zakresie zaspokojenia tych potrzeb? Ich motywacje?)
d) Konkurencja (Kto jest postrzegany jako konkurencja? Co jest przedmiotem rywalizacji? Jakie są mocne
strony instytucji? Jakie są słabsze strony instytucji? Kto może być konkurentem w bliższej lub dalszej
przyszłości? Czy można z konkurencją podjąć współpracę, w jakich zakresach i na czym może ta współpraca
polegać?)
e) Źródła wsparcia w środowisku (potencjalni współpracownicy lub darczyńcy; osoby lub grupy
sympatyzujące; instytucje, na które można liczyć; osobistości związane z firmą; mieszkańcy; inni)
Literatura
Pilch T., Lepalczyk I.,(red.) Pedagogika społeczna .1995
Jordan P., Skrzypczak B., (red.) Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda rozwoju społeczności lokalnej.2002 .
Theiss W., (red.) Mała ojczyzna.Kultura edukacja rozwój lokalny.2001.
Putnam D., Samotna gra w kręgle
Pozostała literatura dostosowana do indywidualnych doświadczeń wynikających z odbywania praktyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: