MD/ASK - Animacja grupy metodami pedagogiki zabawy 2300-MD/ASK-AMPZ
Zajęcia warsztatowe mają na celu:
• zapoznanie z wybranymi metodami z repertuaru pedagogiki zabawy, najbardziej przydatnymi w pracy animatora społeczno-kulturalnego,
• przygotowanie i mobilizowanie studentów do samodzielnego prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy,
• wypracowanie umiejętności doboru metod pedagogiki zabawy do charakteru zadań animacyjnych (integracja, wzmocnienie twórczego potencjału grupy, organizacja czasu wolnego itp.),
• rozwijanie twórczej postawy studentów w pracy animacyjnej,
• pogłębienie wiedzy studentów na temat miejsca pedagogiki zabawy we współczesnych nurtach pedagogiki niedyrektywnej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
WIEDZA
• w sposób właściwy stosować metody pedagogiki zabawy,
• w sposób twórczy wykorzystywać poznane metody do nowych zadań animacyjnych,
• opisać zasady pedagogiki zabawy,
• przedstawić teoretyczne podstawy pedagogiki zabawy,
UMIEJĘTNOŚCI
• wykorzystać w praktyce poznane metody i techniki pedagogiki zabawy,
• rozstrzygać w jakich sytuacjach należy eliminować rywalizację na rzecz współpracy i umiejętnie dobierać metody ją wzmacniające,
• organizować warsztaty prowadzone metodami pedagogiki zabawy,
• opracować scenariusz zajęć z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy i poprowadzić 45 min. fragment tych zajęć poprowadzić w grupie studentów.
POSTAWY
• doceniać różnorodność metod pedagogiki zabawy,
• twórczo postrzegać wady i zalety metod pedagogiki zabawy i ich wykorzystywanie w pracy z grupą,
• rozumieć ograniczenia wykorzystywania metod pedagogiki zabawy.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest przygotowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy oraz poprowadzenie na jego podstawie 45 min. zajęć. Pod uwagę brana jest również aktywność na zajęciach.
Literatura
Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. Papuzińska J., Walczewska-Klimczak G., Płock 2004
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998
Thanhoffer M., Reichel R., Rabenstein R., Nauczanie kreatywne, cz I i II, Lublin 1998
Zaorska Z., Dodać życia do lat, Lublin 1998
Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej, red. Elżbieta Kędzior-Niczyporuk, Wydawnictwo Klanza Lublin 2006
Wszyscy wygrywamy. Gry i zabawy uczące, jak pogłębiać relacje z ludźmi, Josette i Ba Luvmour [et al.], GWP, Gdańsk 2003.
metodzie KLANZY:teoria i praktyka, red. Elżbiety Kędzior-Niczyporuk, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2010.
Boisko pełne ruchu. Gry i zabawy - sposoby znakowania boisk szkolnych, wydawnictwo w ramach projektu Szkoła Promujaca Zdrowie, Warszawa 1996
Taniec w edukacji dzieci i młodzieży, red. B. Siedlecka, W. Biliński, Wydawnictwo AWF we Wrocławiu, Wrocław 2003
Stadnicki A., Tańce dla dzieci, WSiP, Warszawa 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: