MD/PS - Metody pracy z grupą 2300-MD/PS-MPG1
Podstawowym celem zajęć jest poznanie metod i technik pracy w grupie w sytuacji podejmowania różnych zadań, w sytuacji grup zorganizowanych wokół jakiegoś celu lub zadania. Zdobycie umiejętności nawiązywania kontaktu z grupami dzieci i młodzieży, poznania ich celów i sposobu funkcjonowania. Poznanie i ćwiczenie umiejętności prowadzenia różnych rodzajów grup. Doświadczenie specyfiki procesu grupowego.
ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ:
1) Definicje grupy, cechy charakterystyczne, rodzaje grup;
2) Proces grupowy (fazy rozwoju grupy, role grupowe, kryzysy w grupie, przywództwo, itp);
3) Analiza potrzeb środowiska/diagnoza potrzeb grupy;
4) Umiejętności w pracy z grupą – znajomość i udoskonalanie;
5) Tworzenie grupy:
a) tworzenie zasad grupowych (kontrakt);
b) integracja grupy;
c) zebranie oczekiwań uczestników;
d) realizowanie zaproponowanego programu;
e) podsumowania pracy grupy (uzyskanie informacji zwrotnej w formie dostosowanej do poziomu grupy);
f) radzenie sobie z problemami w grupie;
6 ) Tworzenie programu oferty zajęć grupowych; umiejętność oceny programów zastanych;
7 ) Komunikacja w grupie;
8) Współpraca w zespole, podejmowanie różnych ról;
9) Analiza własnych doświadczeń związanych z uczestnictwem w procesie grupowym (również odniesienie krytyczne).
W cyklu 2023L:
ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: |
W cyklu 2024L:
ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student posiada elementarną wiedzę na temat procesu grupowego m. in. faz rozwoju grupy, ról grupowych, kryzysów w grupie, przywództwa
itp.
Umiejętności:
1. Student opanowuje umiejętność analizy potrzeb środowiska i potrzeb grupy.
2. Student posiada umiejętności:
a/ tworzenia zasad grupowych (kontrakt)
b/ integracji grupy
c/ zebrania oczekiwań uczestników co do udziału w grupie, ich ukonkretnienia i urealnienia
d/ zrealizowania zaproponowanego programu
e/ podsumowania pracy grupy ( uzyskanie informacji zwrotnej w formie dostosowanej do poziomu grupy)
3. Student potrafi samodzielnie stworzyć program oferty zajęć grupowych, ulotkę z informacją o zajęciach oraz potrafi przeprowadzić nabór do grupy.
Kompetencje społeczne:
1. Student potrafi komunikować się, współpracować w zespole oraz podejmować w nim różne role.
2. Student potrafi przeanalizować własne doświadczenia związane z uczestnictwem w procesie grupowym i krytycznie się do nich odnieść.
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach, pracy pisemnej.
Podczas cyklu zajęć z "Metod pracy z grupą" studenci opracowują własny program pracy z grupą, który jest oceniany podczas egzaminu modułowego. Program pracy jest przygotowywany i konsultowany z Prowadzącym zajęcia.
Literatura
• Biagi B., Pracując razem: Podręcznik pomagający grupom w efektywniejszej pracy, Fundusz Współpracy, Warszawa 1994;
• Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, GWP, Gdańsk 2006;
• Corey M., Borey G., Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2002.
• De Jong P., Berg I.K., Rozmowy o rozwiązaniach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007;
• Ewaluacja w pracy metodą projektu, Pozaformalna Akademia Jakości Projektu, FRSE, dostęp online: http://www.platformakultury.pl/files/2011-01-10/pajp_ewaluacja.pdf
• Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk 2006
•Jakubowska B., Markiewicz J., Rodzina w kryzysie. Podejście integrujące, indywidualne i grupowe formy pomocy. Poradnik dla profesjonalistów, Stowarzyszenie OPTA, 2002;
• Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998;
•Torój M., Praca z grupą szkoleniową: wszystko, co powinien wiedzieć trener, aby osiągnąć sukces, GWP, Gdańsk 2016;
• Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Wyd.Jedność,Kielce, 2003;
W cyklu 2023L:
bjbdjb |
W cyklu 2024L:
bjbdjb |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: