MD/KP - Podstawy dydaktyki ogólnej 2300-MD/KP-PDO-W1
1. Człowieczeństwo - kultura - edukacja
2. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna
3. Orientacje dydaktyczne
4. Wybrane stanowiska dydaktyczne:
- J. F. Herbart,
- J. Dewey,
- L.S. Wygotski,
- J. S. Bruner,
- W. Okoń - idea kształcenia wielostronnego i jej przesłanki,
5. Szkoła jako instytucja edukacyjna - dylematy i koncepcje
6. Wybrane składniki nauczycielskiego instrumentarium:
- władza nauczyciela,
- style nauczania,
- dyscyplina w klasie szkolnej.
8. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KATEGORIE WIEDZY
1. Zna zarys historii i strukturę dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej i jej podstawowe pojęcia (nauczanie, uczenie się, kształcenie oraz pojęcia odnoszące się do podstawowych elementów struktury dydaktyki),
2. Zna kulturowo-ewolucyjne uwarunkowania szkolnej edukacji i ich konsekwencje,
3. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje orientacji dydaktycznych (romantyczno- naturalistyczna, behawiorystyczna, poznawcza-konstruktywizm)
4. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje klasycznych stanowisk dydaktycznych (J. F. Herbart, J. Dewey, L. Wygotski, J. Bruner, W. Okoń),
5. Zna i rozumie dylematy związane ze szkolną edukacją,
6. Zna i rozumie przesłanki oraz istotne cechy problemowych metod nauczania, gier dydaktycznych i nauczania programowanego,
7. Zna i rozumie dylematy związane z kierowaniem klasą szkolną, stylami nauczania i utrzymywaniem dyscypliny w klasie szkolnej,
8. Zna i rozumie przesłanki i konsekwencje idei nauczyciela jako refleksyjnego praktyka.
KATEGORIE UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi analizować stanowiska dydaktyczne w świetle kryteriów wywodzących się z orientacji dydaktycznych,
2. Potrafi wskazać kategorie efektów kształcenia związane z poszczególnymi orientacjami dydaktycznymi,
3. Potrafi scharakteryzować style nauczania adekwatne do nauczania podającego, problemowego, gier dydaktycznych i nauczania programowanego,
4. Potrafi analizować dylematy związane ze szkolną edukacją.
5. Potrafi analizować i oceniać cele i kierunki reform edukacyjnych
KATEGORIA POSTAWY SPOŁECZNE
1. Przejawia zainteresowanie problematyką szkolnej edukacji i związanymi z nią dylematami,
2. Aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje sytuacje dydaktyczne
3. Samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu szkolnej edukacji,
4. Aktywnie uczestniczy w wymianach poglądów na temat szkolnej edukacji,
5. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących reform oświatowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu
Literatura
R. Arends, Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa, wszystkie wydania,
M. Dembo, Stosowana psychologia wychowawcza, WSiP, Warszawa 1997,
Sztuka nauczania, Czynności nauczyciela. K. Kruszewski (red.) WN PWN, Warszawa, wszystkie wydania,
Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, WSiP, Warszawa 2005,
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1996,
E. Perrott, Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa 1995
S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1997,
S. Mieszalski, Orientacje dydaktyczne, W: Pedagogika - subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. 4. B. Śliwerski (red.), Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: