MD/EOMD - Edukacja teatralna 2300-MD/EOMD-ET
W ramach programu przewidziano następujące bloki tematyczne:
1.WYBRANE ZAGADNIENIA WIEDZY O TEATRZE.
Rozwój i historia teatru dla dzieci.
Język, symbolika i podstawowe konwencje w teatrze dla dzieci.
2.FORMY TEATRALNE WYKORZYSTYWANE W PRACY Z MAŁYM DZIECKIEM.
Charakterystyczne cechy i zasady animacji w teatrze lalkowym:
- teatr przedmiotów codziennego użytku.
- teatr paluszkowy,
- teatr supełkowy,
- teatr pacynkowy,
- teatr kukiełkowy,
- teatr marionetek,
- teatr cieni,
- teatr „żywego planu”: pantomima, „czarny teatr”, teatr kostiumu i rekwizytu.
III.ETAPY PRACY NAD PRZYGOTOWANIEM SPEKTAKLU TEATRALNEGO
Plan przedstawienia
Wykorzystanie różnych form teatralnych w przygotowaniu spektaklu.
Organizacja przestrzeni scenicznej a ruch sceniczny aktora.
Kostium, maska i rekwizyt w pracy aktora – proste zadania aktorskie.
Wykorzystanie elementów scenograficznych, oświetlenia i ścieżki dźwiękowej w przygotowywanym spektaklu.
IV.KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW EDUKACJI TEATRALNEJ
Recepcja i percepcja spektaklu teatralnego przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Zasady i pomysły na inicjację teatralną młodego widza i aktora.
Elementy edukacji teatralnej w programach wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji.
Wykorzystanie zajęć teatralnych i ich rola w podczas projektowania i realizacji projektów z małym dzieckiem.
Analiza gotowych programów edukacji teatralnej – rola w wszechstronnym i wielostronnym rozwoju małego dziecka
Konstruowanie programu edukacji teatralnej z wykorzystaniem następujących zagadnień:
-gry i zabawy integrujące członków zespołu teatralnego,
-metody rozwijające wyobraźnię dziecka – trening twórczości,
-ćwiczenia rozwijające ekspresję i plastykę ciała dziecka,
-ćwiczenia wyrażania emocji poprzez ruch, gest, mimikę, język
-ćwiczenia dykcji, intonacji w interpretacji tekstu.
-podstawowe formy i konwencje teatralne
-tworzenie przedstawień
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
-student zna różne sposoby inicjacji teatralnej małego dziecka,
-wie, jakie są możliwości małych dzieci w zakresie percepcji i recepcji przedstawień teatralnych,
-potrafi skonstruować program edukacji teatralnej z uwzględnieniem zasad wprowadzania małego dziecka w świat kultury i sztuki,
-potrafi stworzyć plan przedstawienia teatralnego,
-umie przeprowadzić podstawowe ćwiczenia ułatwiające małemu dziecku odegranie roli w różnych formach teatralnych,
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów.
Zaliczenie zajęć uzyskuje się na podstawie:
- wykonania ćw. z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem,
- wypełnienia karty pracy, podsumowującej wiedzę i umiejętności, zdobyte podczas zajęć,
- studenci na zaliczenie zajęć przygotowują także portfolio, zawierające przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka oraz opis wykorzystania wybranej formy teatralnej w projekcie edukacyjnym
Literatura
B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej
J.Górniewicz, Edukacja teatralna dzieci w placówkach kulturalno-oświatowych
H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu
H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne.
B.Stankiewicz, Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym,
M.Szczepańska,Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: