MBiP - Wprowadzenie do psychologii - konwersatorium 2300-MBiPPP-WP-K
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:metody naukowej i perspektyw badawczych w psychologii,biologicznych i/lub psychologicznych uwarunkowań zachowania i procesów umysłowych,emocji i motywacji,uczenia się, pamięci, spostrzegania a także myślenia i strategii rozwiązywania problemów,
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii do analizowania, interpretowania i planowania sytuacji pedagogicznych,posługiwania się wiedzą z zakresu psychologii w celu dostosowywania metod pracy do możliwości podopiecznych na poszczególnych etapach edukacyjnych, rozwijania kompetencji komunikacyjnych z osobami z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, ciągłego poszerzania wiedzy z zakresu psychologii niezbędnej do optymalizowania pracy pedagogicznej.
Treści - bloki tematyczne:
1.Pięć kroków metody naukowej. Podstawowe perspektywy badawcze psychologii.
2.Biopsychologia: geny i zachowanie, procesy umysłowe.
3.Emocje. Aleksytymia, kontrola emocjonalna.
4.Motywacja: definicje i rodzaje motywacji.
5.Uczenie się: warunkowanie klasyczne i sprawcze; poznawcze uczenie się.
6.Pamięć: zadania, magazyny, typy pamięci.
7.Wrażenie i spostrzeżenia. Myślenie. Inteligencja. Inteligencja emocjonalna.
8.Rozwiązywanie problemów. Strategie rozwiązywania problemów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia.
1. Po zakończeniu kursu student w zakresie wiedzy:
rozpoznaje i definiuje etapy metody naukowej i perspektywy badawcze w psychologii,
opisuje biologiczne i/lub psychologiczne podstawy wybranych procesów np. emocji i motywacji, uczenia się, pamięci, spostrzegania, myślenia,
definiuje strategie rozwiązywania problemów.
2. Po zakończeniu kursu student w zakresie umiejętności:
potrafi wyjaśnić na czym polega związek emocji i motywacji z funkcjonowaniem człowieka,
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu uczenia się, pamięci, wrażeń i spostrzeżeń, rozwiązywania problemów, w celu dostosowywania metod pracy do możliwości podopiecznych na poszczególnych etapach edukacyjnych.
3. Po zakończeniu kursu student w zakresie kompetencji społecznych:
ma świadomość, że pedagog powinien posiadać szeroką wiedzę z zakresu psychologii w celu analizowania, interpretowania i planowania sytuacji pedagogicznych,
ma świadomość konieczności poszerzania wiedzy z zakresu psychologii i rozumie jej konieczność w celu optymalizowania pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Przedmiot wchodzi w skład modułu MBiP. Zaliczenie przedmiotu jest konieczne przed przystąpieniem do egzaminu modułowego MBiP.
Zaliczenie przedmiotu:
- kolokwium końcowe z treści omawianych podczas kursu.
- udział w projekcie (praca w grupie), zasady będą omówione podczas zajęć,
- obecność na zajęciach (możliwa jedna nieobecność bez usprawiedliwienia) oraz aktywny udział w zajęciach.
Literatura
1.Hokc R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2.Kozielecki J. (red.) (2009). Nowe idee w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3.Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2011). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1. Podstawy psychologii. Tom 2. Motywacja i uczenie się. Tom 3. Struktura i funkcje świadomości. Tom 4. Psychologia osobowości. Tom 5. Człowiek i jego środowisko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: