MBH - Współczesne kierunki pedagogiczne - konwersatorium 2300-MBH-WKP-K
Konwersatorium ma za zadanie:
- uzupełnić wiedzę wyniesioną z wykładu;
- uczyć krytycznej analizy tekstów pedagogicznych;
- uczyć dyskusji dotyczącej prezentowanych tekstów.
- uczyć porównywania różnych stanowisk;
- uczyć współpracy i szacunku dla poglądów innych osób.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student :
- zna teorie, pojęcia, kategorie z zakresu współczesnej pedagogiki;
- posiada wiedzę dotyczącą zróżnicowania myśli pedagogicznej;
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą pedagogiki w kontekście zjawisk i
prądów kulturowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- dokonuje analizy i syntezy treści lektur;
- wyjaśnia zależność między różnymi stanowiskami teoretycznymi;
- rozumie kontekst teoretyczny myśli pedagogicznej;
- rozpoznaje podstawowe nurty pedagogiczne;
- posiada umiejętność krytycznej, wnikliwej analizy tekstów oraz
argumentowania poglądów
- umie pytać o założenia stanowisk pedagogicznych.
POSTAWY
Student:
- dostrzega złożoność myśli pedagogicznej;
- otwiera się poznawczo na różnorodność podejść do wychowania i
ważnych kwestii pedagogicznych;
- interesuje się rozumieniem relacji między szerszym horyzontem
kulturowym i jego wpływem na wychowanie.
-otwiera się na współpracę z innymi i poszanowanie ich poglądów.
Kryteria oceniania
Metody zróżnicowane, dostosowane do omawianych tekstów i potrzeb studentów, m.in. dyskusja, wspólna analiza tekstów, praca w grupach i w parach, krótkie prezentacje, itp.
Obecność (możliwe dwie nieobecnosci w semestrze) oraz aktywność wynikająca z przygotowania do zajęć.
Zaliczenie dostosowane do potrzeb i specyfiki danej grupy - szczegóły zostaną podane na pierwszych zajęciach, dlatego obecność na nich jest obowiązkowa.
Literatura
1. Bauman Z. Globalizacja,, Warszawa 2000. s.92 – 120, ;
2. Bauman Z.: Ponowoczesność jako źródło cierpień, rozdział:
W kwestii ponowoczesnej szkoły życia ,s. 225 – 252 :
3. Czerepaniak – Walczak M.: Desocjalizacja: w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji, Forum Oświatowe Nr 1, 2005, s. 5 21;
4. Gadacz T. , Wychowanie jako spotkanie osób, w: Wychowanie personalistyczne, (red.): Adamski Fr. Kraków 2005, s. 213 – 221
5. Foucalt M. Nadzorować i karać, Warszawa 1998,rozdział :Panoptyczność, s. 191 – 220;
6. Frankl V., Pluralizm nauk a jedność człowieka, W: V.Frankl, Homo patiens, Warszawa1984.
7. Giroux H,A., Wobec wyzwań tożsamości i różnicy, w: Edukacja wobec zmiany społecznej (red.): Brzeziński J., Witkowski L. , Poznań Toruń, s.413 – 434;
8. Hessen S., Podstawy pedagogiki, tłum. Adam Zieleńczyk, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.100-124
9. Kopcińska L. Męski habitus w kulturze współczesnej – interpretacja nie pesymistyczna, w: Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Nr 2 (26) , 2004, s.85 – 103
10. Mead M., Płeć i charakter, W: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. S. Wołoszyn, Kielce 1998, tom III, ks.2, s.715-723.
11. Maslow A. Motywacja i osobowość, Warszawa 2006, rozdz.: Normalność, zdrowie, wartości
12. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998, s.13-31.
13. Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Poznań 2002, s.97-137.
14. Melosik Z., Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji , rozdziały: Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje, Chirurgia plastyczna, ciało i tożsamość. Poznań-Toruń1999, s. 138 - 190.
15. Mounier E., Wolność, komunikacja, W: T. Płużański, Mounier, Warszawa 1967
16. Ortega y Gasset J., Bunt mas, tłum. P. Niklewicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2002, s.55-70.
17. Reich Ch., Zieleni się Ameryka, Warszawa 1976, rozdz. Tożsamość utracona.
18. Rotkiewicz H. , Wartości i elity – perspektywa zobowiązania, w: (red.); Nowicka _ Kozioł M. , Człowiek. Wartosci. Pedagogika, Kraków 2007
19. Skolimowski H., Wizje nowego Millenium, Kraków 1999, rozdział 25.
20. Włodarczyk R., Ideologia, teoria, edukacja. Myśl Ericha Fromma jako inspiracja dla pedagogiki współczesnej, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: O stawaniu się człowiekiem – zagadnienia antropologii filozoficznej i pedagogicznej w myśli Ericha Fromma , s. 93-128; Rozdz. 6: Wybrane aplikacje myśli Ericha Fromma do krytycznej teorii edukacji, 227-276)
21. Milerski B. i Karwowski M., Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: Racjonalność kształcenia w dyskursie pedagogicznym, s. 121-144; Rozdz. 4: Model teoretyczny: tetragonalna koncepcja racjonalności kształcenia, s. 145-152; Rozdz. 10: Rekapitulacja wyników badań, s. 295-303)
22. Maliszewski K., Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu Medium Mundi, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 (wybór).
23. Reut M. (1992), Pytanie – nauczanie problemowe – dialog, [w:] (red.) J. Rutkowiak, Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa, s.155-201.
24. Louis J.Ph, Louis K.M., Mały człowiek, wielkie potrzeby. Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka, tłum. A. Cioch, GWP, Sopot 2017.
25. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, PWN, Warszawa 2004, s.35-47 podrozdz. Kształcenie (lub ten sam podrozdział w wydaniu wcześniejszym: wyd. inter esse, Kraków 1993, s. 42-50)
26. Klichowski M., Narodziny cybergizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014, r. III, s.99-147.
W cyklu 2023Z:
– Wprowadzenie, omówienie lektur oraz najważniejsze sprawy organizacyjne - spotkanie obowiązkowe |
W cyklu 2024Z:
– Wprowadzenie, omówienie lektur oraz najważniejsze sprawy organizacyjne - spotkanie obowiązkowe |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Proszę zapisywać się zgodnie z uwagami przy grupach (kierunek). To istotne i niezbędne ze względu na wymagania projektu NCBiR. |
W cyklu 2024Z:
Proszę zapisywać się zgodnie z uwagami przy grupach (kierunek). To istotne i niezbędne ze względu na wymagania projektu NCBiR. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: