Moduł Animacja Społeczno-Kulturalna 1 2300-MASK1
Celem modułu jest przekazanie wiedzy studentom i studentkom na temat różnych aspektów animacji społeczno-kulturalnej, jej genezy i uwarunkowań społeczno-kulturalnych oraz zachęcenie do refleksji i dyskusji nad dylematami animacji społeczno-kulturalnej i problemami, z którymi spotykają się animatorzy społeczno-kulturalni. Podczas zajęć modułowych omówione i poddane dyskusji zostaną różne modele pracy animatorów oraz sposoby funkcjonowania instytucji i organizacji z obszarów animacji społeczno-kulturalnej w Polsce i w innych krajach. Zaprezentowane zostaną działania z pogranicza animacji i edukacji nieformalnej, edukacji kulturalnej i artystycznej, poradnictwa społecznego, działania obywatelskiego oraz nowatorskie formy pracy i oryginalne projekty z tych dziedzin/zakresów. W ramach zajęć modułowych studenci i studentki odbędą wizyty studyjne w wybranych instytucjach działających w obszarze animacji społeczno-kulturalnej oraz będą również mieli okazję brać aktywny udział w aktualnych wydarzeniach kulturalnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- historyczne i współczesne stanowiska, teorie i pojęcia z zakresu animacji społeczno-kulturalnej wraz z ich rodowodami, przesłankami i następstwami,
- miejsce animacji społeczno-kulturalnej w pedagogice i innych naukach,
- specyfikę funkcjonowania środowiska wychowawczego, grupy formalnej i nieformalnej w kontekście działań animacyjnych;
- historię, strukturę, funkcje oraz zasady tworzenia i działania instytucji z obszaru animacji społeczno-kulturalnej,
- uwarunkowania formalno-prawne działalności animacyjnej,
- metody wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi,
- etyczne uwarunkowania działalności pedagogicznej w ramach animacji społeczno-kulturalnej;
- dobre praktyki stosowane w animacji społeczno-kulturalnej;
- rolę animatora społeczno-kulturalnego w motywowaniu do działania i pokonywania trudności edukacyjnych dzieci, młodzieży i grup.
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- analizować poznane teorie i związane z nimi pojęcia z zakresu animacji społeczno-kulturalnej,
- zanalizować projekt animacyjny pod kątem potrzeb grupy docelowej,
- zanalizować dorobek pedagogiczny z obszaru animacji społeczno-kulturalnej oraz odkrywać nowe ścieżki edukacyjne uwzględniając współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe, psychologiczne oraz zmiany cywilizacyjne.
- dokonać krytycznej oceny działań pedagogicznych we współczesnych instytucjach animacji społeczno-kulturalnej,
- zaplanować swój rozwój zawodowy w roli animatora społeczno-kulturalnego.
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do:
- projektowania działalności w obszarze animacji społeczno-kulturalnej z wykorzystaniem wiedzy ekspertów z różnych dziedzin,
- współorganizowania środowiska lokalnego/ wychowawczego wykorzystując metody animacji społeczno-kulturalnej,
- współdziałania z różnymi podmiotami z obszaru animacji społeczno-kulturalnej oraz pełnienia różnych ról w zespole,
- aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, wykazując troskę o kulturę języka,
- pracy w przestrzeni edukacyjno-animacyjnej z wykorzystaniem edukacji włączającej z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej;
- dialogowego rozwiązywania konfliktów i tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie.
Kryteria oceniania
1. Portfolio:
- przygotowane w wersji cyfrowej z interaktywnymi materiałami
- prezentujące działania instytucji odwiedzonych w ramach komponentów modułu
- zawierające esej wprowadzający na określony temat
2. Opracowanie minimum jednego posta wraz z materiałami foto lub/i wideo do zamieszczenia na kierunkowych mediach społecznościowych.
3. Udział we wskazanym dużym projekcie animacyjnym jako wolontariusz.
4. Zaliczenie wszystkich składowych modułu.
Ocena końcowa to wypadkowa średniej z komponentów modułu oraz wymagań z pkt. 1 - 3.
Literatura
Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski
Animacja współpracy środowiskowej, red. M. Mendel
Jedlewska B., Animatorzy wobec wyzwań edukacyjnych
Kargul J., Od upowszechniania do animacji kultury
Upowszechnianie, animacja i komercjalizacja kultury, red. J. Kargul
Zoom na domy kultury – laboratorium zmiany, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: