Moduł Animacja Społeczno-Kulturalna 1 2300-MASK1
Celem modułu jest przekazanie wiedzy studentom i studentkom na temat różnych aspektów animacji społeczno-kulturalnej, jej genezy i uwarunkowań społeczno-kulturalnych oraz zachęcenie do refleksji i dyskusji nad dylematami animacji społeczno-kulturalnej i problemami, z którymi spotykają się animatorzy społeczno-kulturalni. Podczas zajęć modułowych omówione i poddane dyskusji zostaną różne modele pracy animatorów oraz sposoby funkcjonowania instytucji i organizacji z obszarów animacji społeczno-kulturalnej w Polsce i w innych krajach. Zaprezentowane zostaną działania z pogranicza animacji i edukacji nieformalnej, edukacji kulturalnej i artystycznej, poradnictwa społecznego, działania obywatelskiego oraz nowatorskie formy pracy i oryginalne projekty z tych dziedzin/zakresów. W ramach zajęć modułowych studenci i studentki odbędą wizyty studyjne w wybranych instytucjach działających w obszarze animacji społeczno-kulturalnej oraz będą również mieli okazję brać aktywny udział w aktualnych wydarzeniach kulturalnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. historyczne i współczesne stanowiska, teorie i pojęcia z zakresu animacji społeczno-kulturalnej (K1_W01)
2. miejsce animacji społeczno-kulturalnej w pedagogice i innych naukach (K1_W02)
3. specyfikę funkcjonowania środowiska wychowawczego, grupy formalnej i nieformalnej w kontekście działań animacyjnych (K1_W05)
4. historię, strukturę, funkcje oraz zasady tworzenia i działania instytucji z obszaru animacji społeczno-kulturalnej (K1_W06)
5. uwarunkowania formalno-prawne działalności animacyjnej (K1_W07)
6. animacyjne metody pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (K1_W08)
7. etyczne uwarunkowania działalności pedagogicznej w ramach animacji społeczno-kulturalnej (K1_W09)
8. dobre praktyki stosowane w animacji społeczno-kulturalnej (K1_W13)
9. rolę animatora społeczno-kulturalnego w motywowaniu do działania i pokonywania trudności edukacyjnych dzieci, młodzieży i grup. (K1_W14)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. analizować poznane teorie i związane z nimi pojęcia z zakresu animacji społeczno-kulturalnej (K1_U01)
2. zanalizować projekt animacyjny pod kątem potrzeb grupy docelowej (K1_U02)
3. analizować działania z zakresu animacji społeczno-kulturalnej i proponować nowe formy pracy edukacyjnej dostosowane do współczesnych warunków społecznych i kulturowych (K1_U03)
4. krytycznie ocenić działania pedagogiczne we współczesnych instytucjach animacji społeczno-kulturalnej (K1_U04)
5. zaplanować swój rozwój zawodowy w roli animatora społeczno-kulturalnego (K1_U07)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do:
1. planowania działań animacyjnych we współpracy z osobami z różnych dziedzin i środowisk (K1_K02)
2. włączania się w działania lokalne z wykorzystaniem metod animacji społeczno-kulturalnej (K1_K03)
3. współpracy z różnymi osobami i instytucjami oraz przyjmowania różnych ról w pracy zespołowej (K1_K03)
4. aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym z dbałością o kulturę języka (K1_K06)
5. prowadzenia działań edukacyjnych i animacyjnych z osobami z różnych środowisk i o różnych potrzebach (K1_K07)
6. budowania dobrej atmosfery w grupie i rozwiązywania konfliktów przez dialog (K1_K07)
Kryteria oceniania
1. Portfolio:
- przygotowane w wersji cyfrowej z interaktywnymi materiałami
- prezentujące działania instytucji odwiedzonych w ramach komponentów modułu
- zawierające esej wprowadzający na określony temat
2. Opracowanie minimum jednego posta wraz z materiałami foto lub/i wideo do zamieszczenia na kierunkowych mediach społecznościowych.
3. Udział we wskazanym dużym projekcie animacyjnym jako wolontariusz.
4. Zaliczenie wszystkich składowych modułu.
Ocena końcowa to wypadkowa średniej z komponentów modułu oraz wymagań z pkt. 1 - 3.
Literatura
Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski
Animacja współpracy środowiskowej, red. M. Mendel
Jedlewska B., Animatorzy wobec wyzwań edukacyjnych
Kargul J., Od upowszechniania do animacji kultury
Upowszechnianie, animacja i komercjalizacja kultury, red. J. Kargul
Zoom na domy kultury – laboratorium zmiany, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: