- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Krytyczne pedagogie performansu 2300-KPP-OG
Podczas zajęć skoncentrujemy się na analizie kontrhegemonicznych i performatywnych dyskursów edukacyjnych, które są tworzone przez środowiska mniejszościowe, uciśnione w przestrzeni publicznej w Polsce.
Marsz „Czarnych Parasolek”, „jedzenie bananów przed Muzeum Narodowym” na znak protestu przed cenzurą, antyrządowe manifestacje przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej (2020) to tylko niektóre praktyczne przykłady aktów obywatelskiego sprzeciwu i krytycznych pedagogii performansu, które będą przedmiotem naszej refleksji. Chcemy poświęcić uwagę tym performatywnym praktykom oporu, ponieważ, podobnie jak Norman K. Denzin, uważamy, że mogą one kształtować kulturową politykę zmian i przyczyniać się – co jest istotne z punktu widzenia pedagogiki radykalnej – do tworzenia bardziej demokratycznych rzeczywistości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
•Student ma wiedzę o kluczowych przedstawicielach nurtu pedagogiki krytycznej i jej założeniach
•Student rozumie istotę zwrotu performatywnego w kulturze wspólczesnej i potrafi krytycznie analizować rzeczywistość społeczną
•Student ma wiedzę na temat performatywnych praktyk oporu kulturowego, potrafi wskazać przykłady .
• Student rozumie i przetwarza usłyszane lub przeczytane informacje, podsumowuje, wyciąga wnioski oraz potrafi przekazywać informacje na tematy związane z pedagogiką.
Umiejętności
• Student czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje teksty naukowe w języku obcym.
• Student potrafi streścić ustnie i pisemnie przeczytany tekst naukowy.
• Student identyfikuje główną myśl tekstu i wie, jak wyszukać interesujące go informacje w tekstach naukowych.
• Student potrafi w jasny sposób sformułować wnioski i opinie na temat przeczytanego lub usłyszanego tekstu naukowego, używając przy tym fachowego słownictwa.
Kompetencje
• Student prezentuje swoje argumenty i polemizuje z argumentami innych rozmówców w sposób asertywny.
• Student akceptuje różnorodność postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych.
• Student sprawnie pracuje w grupie, efektywnie wyznaczając sobie i innym zadania.
• Student identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia.
Kryteria oceniania
Aktywność
Obecność
Prezentacja
Literatura
Biesta, G. (2011). The Ignorant Citizen: Mouffe, Rancière, and the Subject of Democratic Education. Studies in Philosophy and Education, (30), 141–153.
McLaren, P. (2015). Pedagogy of insurrection: From resurrection to revolution. New York: Peter Lang.
Sandlin, J. A., Schultz, B. D., & Burdick, J. (Eds.). (2010). Handbook of public pedagogy: Education and learning beyond schooling. New York: Routledge.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: