- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kino kontrkultury I 2300-KK1-OG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi filmami lat 60 i 70., które formułowały postawy kontrkulturowe.
Tematyka filmów będzie oscylować wokół takich zagadnień jak: poszukiwanie wolności, nonkonformizm czy antykonsumpcjonizm. Pierwsze zajęcia będą miały formę mini-wykładu i będą poświęcone zjawisku kontrkultury (przewidziana jest projekcja filmu dokumentalnego o rewolucji młodzieżowej).
Podczas kolejnych zajęć odbędą się projekcje wybranych filmów, poprzedzone ogólnymi informacjami o danym filmie, reżyserze i głównych aktorach (krótkie prezentacje przygotowane przez studentów). Po każdym filmie przewidziana jest dyskusja.
Proponowane filmy:
- Absolwent, reż. M. Nichols, 1967.
- Swobodny jeździec, reż. D. Hopper, 1969
- Nocny kowboj, reż. J. Schlesinger, 1969.
- Zabriskie Point, reż. M. Antonioni, 1970.
- Powiększenie, reż. M. Antonioni, 1966
- Czerwona pustynia, reż. M. Antonioni, 1964.
- Wielkie żarcie, reż. M. Ferreri, 1973.
- Pięć łatwych utworów, reż. B. Rafelson, 1970.
- Lot nad kukułczym gniazdem, reż. M. Forman, 1975.
- Włóczykij, reż. P. P. Pasolini, 1961.
Mile widziane propozycje studentów!
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student rozróżnia najważniejsze filmy z lat 60 i 70. formułujące postawy kontrkulturowe;
- Zna treść (problematykę) filmów oraz podstawowe informacje o jego twórcach.
Umiejętności:
- Student stawia pytania i prowadzi krytyczną dyskusję na temat oglądanych filmów. Potrafi odnieść pojawiające się w nich problemy do współczesności.
Postawa
- Student swoją postawą daje świadectwo tolerancji, otwartości i poszanowania odmienności w relacjach międzyludzkich.
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do:
- merytorycznej dyskusji na temat oglądanych filmów;
- napisania recenzji (od 3 do 5 stron) jednego z oglądanych na zajęciach filmów;
- obecności na zajęciach (dopuszczalna maksymalnie jedna nieobecność w semestrze).
Literatura
- A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, Warszawa 1975.
- T. Paleczny, Kontestacja. Formy buntu we współczesnym świecie, Kraków 1997.
- J. Płażewski, Historia filmu, Warszawa 2001.
- Th. Roszak, The Making of a Counter Culture, Berkley-Los Angeles-London 1995.
- R. Syska, Film i przemoc, Kraków 2003.
- A. Werner, Dekada filmu, Warszawa 1997.
- J. Wojnicka, O. Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2006
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: