MKJO - Practical English Phonetics 2300-KJO-PEP
Kurs Practical English Phonetics to praktycznie ukierunkowane zajęcia fonetyczne, których celem jest doskonalenie wymowy oraz ogólnej płynności i zrozumiałości wypowiedzi ustnych w języku angielskim. Skupiamy się na odmianie brytyjskiej (Received Pronunciation - RP), ale kurs uwzględnia również zróżnicowanie fonetyczne w obrębie brytyjskiego angielskiego. Uczestnicy kursu będą rozwijać umiejętności poprzez słuchanie, transkrypcję fonetyczną, powtarzanie i nagrywanie własnych wypowiedzi, analizę nagrań, pracę z tekstami oraz zadania komunikacyjne.
Kurs ten obejmuje następujące treści:
- Przegląd IPA i systemu dźwiękowego brytyjskiego angielskiego, nieme litery
- Akcent w słowach i zdaniach
- Rytm i wzorce intonacji
- Słabe i mocne formy
- Łączenie i elizja
- Mowa łączona, asymilacja, intruzja
- Trening słuchania pod kątem form skróconych i mowy łączonej
- Wymowa w mowie szybkiej i wolnej
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy / zna i rozumie:
- Zna podstawowe i rozszerzone pojęcia z zakresu fonetyki praktycznej języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem akcentu brytyjskiego (RP) (K_W12, K_W13)
- Rozumie różnice między mocnymi a słabymi formami i zna ich funkcję w wypowiedziach (K_W12, K_W13)
- Zna zasady dotyczące akcentu wyrazowego, akcentu zdaniowego, rytmu i intonacji w brytyjskim angielskim (K_W12, K_W13)
- Rozumie rolę prozodii (intonacja, tempo, pauzy) w wyrażaniu znaczenia, emocji i intencji komunikacyjnych (K_W12, K_W13).
W zakresie umiejętności / potrafi:
- Poprawnie artykułuje dźwięki języka angielskiego w standardzie RP (K_U03)
- Rozpoznaje i stosuje słabe i mocne formy w wypowiedziach ustnych (K_U03)
- Zastosowuje odpowiedni akcent zdaniowy i rytm wypowiedzi w zależności od kontekstu komunikacyjnego (K_U03)
- Stosuje odpowiednią intonację w różnych typach wypowiedzi (pytania, rozkazy, deklaracje itp.). (K_U03)
- Analizuje i autokoryguje swoją wymowę na podstawie nagrań i informacji zwrotnej. (K_U12, K_U13; K_U14)
W zakresie kompetencji społecznych:
- Wykazuje gotowość do systematycznego doskonalenia własnej wymowy oraz pracy nad komunikatywnością wypowiedzi (K_K01)
- Potrafi przyjmować konstruktywną krytykę i udzielać informacji zwrotnej dotyczącej aspektów fonetycznych w sposób taktowny i wspierający (K_K01, K_K02)
- Pracuje efektywnie w grupie, wspólnie realizując ćwiczenia fonetyczne i wspierając rozwój językowy innych uczestników (K_K01, K_K02)
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia zajęć są:
1) Obecność, czyli regularne uczęszczanie na zajęcia.
2) Odrabianie prac domowych.
3) Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
4) Ustne zaliczenie na koniec kursu.
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Brown, A. (2021). Activities and Exercises for Teaching English Pronunciation-Routledge.
Hancock, M. (2013). English Pronunciation in Use: Intermediate / Advanced. Cambridge University Press.
Roach, P. (2009). English Phonetics and Phonology (4th ed.). Cambridge University Press.
Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: