MKJO - Memory - History - Education 2300-KJO-47/MHE
Pamięć - Historia - Edukacja
"Tylko ci, którzy znają przeszłość, mają przyszłość" - Wilhelm von Humboldt
Pamięć decyduje o rozwoju człowieka, dlatego tak ważna jest także w edukacji. Gdyby nie było pamięci o przeszłości, szkoły i uniwersytety byłyby zbędne. Każdy powinien o własnych siłach być właścicielem pamięci. Dzięki pamięci nie tylko ludzie, ale także całe społeczeństwa i kultury mogą się rozwijać.
Bardzo ważne jest, aby pamiętać o historii. Dzięki niej możemy zrozumieć naszą obecną sytuację na świecie. Historia wyjaśnia rzeczywistość wokół nas. Pamięć o historii pozwala to nam również wyciągnąć wnioski na temat przewidywania zdarzeń. Wspomnienie odkryć i osiągnięć naszych przodków pozwala nam stale rozwijać siebie. To daje nam możliwość uczenia się na własnych błędach i nie powtarzać. To jest podstawą edukacji.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_W13
1. specyfikę roli zawodowej nauczyciela wczesnej edukacji, znaczenie planowania rozwoju osobistego i zawodowego (K_W01);
2. historyczne i współczesne stanowiska pedagogiczne wraz z ich rodowodami, przesłankami i następstwami oraz prowokowanymi przez nie dylematami, główne teorie dotyczące przedszkolnej i szkolnej edukacji, a także związane z nimi pojęcia (K_W02);
3. wpływ różnych stylów myślenia filozoficznego (w tym z zakresu etyki i estetyki) na kształtowanie się myśli pedagogicznej oraz na interpretację praktyk kształcenia i wychowania (K_W03);
4. pojęcia metodologii, logikę postępowania w badaniach społecznych i
humanistycznych, zasady projektowania oraz prowadzenia badań
diagnostycznych i ewaluacyjnych, w szczególności dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym (K_W04);
5. istotne dla edukacji teorie socjologii oraz antropologii kulturowej, konsekwencje edukacyjne wynikające ze zróżnicowania środowisk życia dzieci, efektywne sposoby komunikacji społecznej oraz wyrównywania szans edukacyjnych (K_W06);
6. strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji formalnej i pozaformalnej, a także rolę innowacji pedagogicznych w przedszkolu i szkole (K_W13).
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01, K_U02 , K_U03 , K_U04, K_U05, K_U06, K_U07 , K_U14, K_U16
1. konfrontować historyczne i współczesne stanowiska pedagogiczne,
uwzględniając ich rodowody, przesłanki i konsekwencje (K_U01);
2. refleksyjnie rozważać zagadnienia pedagogiczne w perspektywie wybranych koncepcji filozoficznych (K_U02);
3. poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie, respektując zasady emisji głosu oraz w piśmie, a także językiem obcym przynajmniej na poziomie B2+; dbać o kulturę języka uczestników procesu edukacji (K_U03);
4. analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji (K_U04);
5. wykorzystać wiedzę metodologiczną do projektowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym i jakościowym, z uwzględnieniem norm etycznych oraz napisania raportu badawczego i pracy dyplomowej (K_U05);
6. wykorzystywać teorie socjologiczne i teorie z zakresu antropologii kulturowej do analizy oraz planowania procesów kształcenia i wychowania, ze
szczególnym uwzględnieniem działań dotyczących wyrównywania szans
edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (K_U06);
7. oceniać z perspektywy metodologicznej jakość wyników badań naukowych
wykorzystywanych do analizowania i planowania działań pedagogicznych z
zakresu wczesnej opieki i edukacji, planować badania diagnostyczne i
ewaluacyjne i współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym
etapie projektowania i realizacji badań naukowych (K_U07);
8. rozpoznawać i efektywnie rozwiązywać problemy wychowawcze występujące we wczesnej edukacji współpracując z rodzicami, specjalistami (pedagog, psycholog, lekarz, logopeda) i instytucjami wspomagającymi; udzielać pierwszej pomocy (K_U14);
9. identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci/uczniów oraz odpowiednio do potrzeb indywidualizować edukację; racjonalnie gospodarować czasem zajęć szkolnych i pozaszkolnych dziecka/ucznia, z zapewnieniem prawa do odpoczynku (K_U16).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01, K_K02 , K_K03 , K_K04, K_K07, K_K08, K_K09
1. przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz
doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K01);
2. podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i
uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej (K_K02);
3. systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym i wykazywania troski o
kulturę języka oraz zachęcania dzieci/uczniów do przyjmowania podobnej,
aktywnej postawy (K_K03);
4. realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną (K_K04);
5. tworzenia kultury zaufania , przestrzegania norm etycznych i prawnych w
pracy pedagogicznej oraz interweniowania w przypadkach łamania praw
dziecka (K_K07);
6. projektowania i realizowania działań wspierających proces wprowadzania
dzieci/uczniów w świat wartości (K_08);
7. posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, porozumiewania się z osobami z różnych środowisk, dialogowego rozwiązywania konfliktów, kreowania klimatu współpracy i wzajemnego zrozumienia (K_K09).
Kryteria oceniania
Czynne uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie prezentacji w języku angielskim na podstawie zaproponowanej literatury przedmiotu. Zaliczenie na ocenę - składnik oceny modułowej.
Literatura
1. Marcelo Caruso (ed.): Classroom Struggle. Organizing Elementary School Teaching in the 19th century, Frankfurt am Main 2015.
2. Heine-Elmar Tenorth: Geschichte der Erziehung, Weinheim-München 2008.
3. Michael Giesecke: Sinnenwandel – Sprachwandel – Kulturwandel. Studien zur Vorgeschichte der Informationsgesellschaft, Frankfurt am Main 1992.
4. Sabine Reh (ed. et al.): Wissen machen : Beiträge zu einer Geschichte erziehungswissenschaftlichen Wissens in Deutschland zwischen 1945 und 1990, Weinheim-Basel 2017.
5. Eva Matthes, Carsten Heinze: Das Schulbuch zwischen Lehrplan und Unterrichtspraxis, Bad Heilbrunn/Obb. 2005.
6. Svetlana Andrejeva, Margot Blank: Deutsch-Russisches Museum Berlin-Karlshorst, Berlin 2014.
7. Robert Traba: Polsko-niemieckie miejsca pamięci, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: