MKJO - Learning History Through Film 2300-KJO-46/LHF
W trakcie zajęć poruszone zostaną poniższe tematy. Punktem wyjścia do ich omówienia jest lektura wybranych filmów reprezentujących współczesne polskie kino historyczne:
1. Film i historia
2. Film historyczny jako gatunek filmowy
3. Podgatunki kina historycznego: kino epickie, film biograficzny
4. Wykorzystanie formuł gatunkowych w kinie historycznym (np. melodramatu, kina kryminalnego)
5. Film jako odwzorowanie – film jako przepracowanie
6. Pamięć wizualna jako element pamięciologii
7. Polskie kino historyczne -- kino pamięci narodowej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student definiuje podstawowe pojęcia dotyczące kina historycznego
Student potrafi wskazać i sproblematyzować obszar wzajemnych powiązań pomiędzy historiografią, kinem i polityką pamięci
Student potrafi scharakteryzować polskie współczesne kino historyczne
UMIEJĘTNOŚCI
student podejmuje dyskusje na temat zjawisk z obszaru kina i historii omawiając ich wzajemne powiązania i determinanty
student obserwuje sposoby wykorzystania historii w kinie, kształtowania myślenia historycznego i polityki pamięci przez kino
student zadaje kluczowe pytanie dotyczące relacji między kinem i historią
POSTAWY
Student wykazuje krytyczną postawę względem kwestii dotyczących kina i historii
Student zabiera głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia
Student przejawia chęć zrozumienia odmiennych opinii i stanowisk
Literatura
(wybrana)
• Assman Aleida, Cultural Memory and Western Civilization: Functions, Media, Archives, Cambridge University Press, 2011
• Assmann Aleida. Cultural Memory and Western Civilization: Functions, Memory, Archives. Trans. Aleida Assmann and David Henry Wilson. New York: Cambridge University Press, 2011.
• Bingham Dennis, Whose Lives Are They Anyway?: The Biopic as Contemporary Film Genre, Rutgers University Press, New Bruncwick, NY 2010.
• Cheshire Ellen, Bio-pics: A Life in Pictures, Wallflower Press, 2015
• Connerton Paul. How Societies Remember. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
• Custen George F., Bio/Pics: How Hollywood Constructed Public History, Rutgers University Press, New Bruncwick, NY 1992.
• Durys Elżbieta, Film and Values: Polish Cinema of National Remembrance, [w:] Civic and Uncivic Values in Poland, red. Sabrina P. Ramet, Kristen Ringdal, and Katarzyna Dośpiał-Borysiak, Central European University Press, Budapeszt 2018.
• Ferro Marc, Cinema and History, transl. Naomi Greene, Wayne State University Press, Detroit (Michigan) 1988.
• Ferro Marc, The Use & Abuse of History or How the Past Is Taught, Routledge Kegan& Paul, 1984.
• Robert Toplin, History by Hollywood: The Use and Abuse of the American Past, 2nd edition (Urbana & Chicago: University of Illinois Press, 2009).
• Rosenstone Robert A., History on Film, Film on History, 2nd edition, Routledge, 2012
• Rosenstone Robert A., Visions of the Past. The Challenge of Film to Our Idea of History, Harvard University Press, Cambridge (Massachusetts), London (England) 1995.
• White Hayden, Metahistory, The Johns Hopkins University Press, Baltimore & London 1973
• Zwierzchowski Piotr, Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: