MKJO - Educational leadership 2300-KJO-38/EL
Przedmiot „Educational Leadership”skupia się na problematyce przywództwa edukacyjnego w kontekście jego współczesnych wyzwań. Szczególna uwaga poświęcona jest różnym teoriom przywództwa oraz przywództwu w szkole i nieodłącznie z nim związanych sposobach wprowadzania zmian w szkole i jej otoczeniu.
Przedmiot pozwoli studentom na aktywne włączanie się w analizę poruszanych tematów, na podnoszenie interesujących ich kwestii i prowadzenie dyskusji wokół najbardziej istotnych obecnie problemów odnoszących się do przywództwa edukacyjnego, zarówno z punktu widzenia teorii, jak i praktyki.
W trakcie realizacji przedmiotu podjęte zostaną między innymi następujące tematy:
1. Leaders and Managers - leading and managing
2.Theories of leadership: Implications for educational leadership
3. The importance of educational leadership in contemporary times
4. School leadership – towards innovative approaches and key actions to strengthen school leadership
5. School leadership: Creating a change
6. Building and Sustaining Success in Leadership: International Respective
Przedmiot sprzyja rozwijaniu (i) kompetencji przywódczych studentów, (ii) iich zdolności w zakresie pracy w grupach, oraz (iii) ich angażowania się w odpowiedzialną współpracę z innymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Realizacja przedmiotu „Educational Leadership” prowadzi do uzyskania następujących efektów uczenia się:
Student/-ka:
w zakresie wiedzy
- potrafi scharakteryzować zasadnicze założenia dla różnych teorii przywództwa,
- wymienia cechy skutecznego przywódcy,
- opisuje sposoby działania skutecznego przywódcy,
- charakteryzuje zasadnicze własności przywództwa w szkole.
w zakresie umiejętności:
- potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role,
- potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów, pedagogicznych i projektować zmiany edukacyjne.
w zakresie kompetencji społecznych:
- rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego,
- wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań,
- poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości podnoszenia jakości edukacji poprzez opracowanie zmiany edukacyjnej,
- odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane działania i ich skutki.
Kryteria oceniania
Zakładane efekty uczenia się będą weryfikowane w następujący sposób:
1) Ocena aktywnego uczestnictwa studentów w realizowanych zajęciach, ze zwróceniem uwagi na aktywny udział w: (i) prowadzonych dyskusjach na zajęciach, (ii) pracy grupowej.
2) Ocena projektu dotyczącego opracowania zmiany edukacyjnej w szkole i sposobów jej wdrożenia. Projekt przygotowany jest przez grupy 3-4 osobowe.
Algorytm wyliczania oceny końcowej
1) praca na zajęciach: 50% oceny końcowej
2) projekt - praca grupowa: 50% oceny końcowej
Literatura
1) Bezzina, C., Michalak, J. M. (2006). Authentic Educational Leadership: the challenges ahead, Lodz: University of Lodz Publishing House.
2) European Commission/EACEA/Eurydice (2013) “Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. Eurydice Report”. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
3) European Commission (2012), “Supporting the Teaching Professions for Better Learning Outcomes. Communication from the Commission Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes”.
4) Hargreaves, A. & Fink, D. (2005)" Sustainable Leadership", San Francisco, Jossey Bass.
5) Kwiatkowski S.M, Madalińska-Michalak J. (red.) (2014). "Przywództwo edukacyjne - współczesne wyzwania", Warszawa: Wolters Kulwer.
6) Madalińska-Michalak J. (2012). "Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: