Współpraca z rodzicami 2300-J-WRWE-WR
Omawiane zagadnienia:
- współdziałanie pedagogiczne placówek oświatowych ze środowiskiem lokalnym,
- modele współpracy przedszkola/szkoły ze środowiskiem lokalnym,
- prawne uwarunkowania współpracy rodzice - nauczyciele,
- rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli,
- czynniki determinujące i zakłócające współpracę,
- projektowanie i planowanie współpracy,
- sposoby włączania rodziców w życie grupy przedszkolnej/klasy szkolnej,
- formy współpracy z rodzicami,
- prowadzenie zebrań oraz konsultacji pedagogicznych z rodzicami,
- znaczenie umiejętności komunikacyjnych nauczyciela w budowaniu pozytywnej współpracy (NVC, inne formy pozytywnej komunikacji).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- prawne uwarunkowania współpracy rodziców z placówką edukacyjną,
- czym jest komunikacja, zna jej uwarunkowania, komponenty rozwoju i warunki budowania oraz podtrzymania wzajemnej relacji nauczyciel - rodzic,
- metody i formy współpracy rodziców z nauczycielami, specjalistami i pozostałymi pracownikami szkoły,
- znaczenie współpracy instytucji oraz innych podmiotów edukacji z rodzicami i rozumie swoją rolę w tego typu współpracy,
- czym są oczekiwania, potrafi je rozpoznawać oraz odpowiadać na nie, a także formułować własne oczekiwania w relacjach z rodzicami,
- podstawy planowania oraz przeprowadzania spotkań, grup fokusowych, zebrań, konsultacji z rodzicami uczniów.
Student potrafi
- uzasadnić znaczenie współpracy placówki edukacyjnej z rodzicami i środowiskiem lokalnym, wskazać jej cele i zadania,
-określić cele i zadania rady rodziców,
- omówić prawne uwarunkowania współpracy rodzice – nauczyciele odwołując się do odpowiednich dokumentów,
-wymienić umiejętności przydatne nauczycielowi w nawiązywaniu i podtrzymywaniu współpracy,
-wymienić i wyjaśnić czynniki, które mogą zakłócać przebieg współpracy między nauczycielem i rodzicami,
- dokonać klasyfikacji i charakterystyki form współpracy placówki edukacyjnej z rodzicami, uwzględniając cel podejmowanych działań.
- wymienić cechy dobrego planu współpracy z rodzicami, zna dyrektywy, jakimi należy się kierować przy jego opracowywaniu, potrafi skonstruować plan współpracy z rodzicami,
-wymienić czynniki warunkujące prawidłowy przebieg spotkania z rodzicami
Student jest gotów do:
- budowania skutecznej współpracy z rodzicami opartej na zasadach pozytywnej komunikacji,
- kształcenia ustawicznego w dziedzinie współpracy i komunikacji z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Kryteria oceniania
Pisemnie i ustnie; projekt działań z rodzicami i jego prezentacja.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, W.:S.Guz, J.Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, (2005).
- Andrzejewska J., Współudział rodziców w planie rozwoju i działalności przedszkola, W: A.Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie, (2015).
- Bulera M., Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, (2006).
- Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych, (2003).
- Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej, (2000).
- Christopcher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, (2004).
- Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, (2002).
- Mendel M., Rodzice i szkoła-jak współuczestniczyć w edukacji dzieci, (2007).
- Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, (2007).
- Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska, (2008).
- Sitarczyk M., Działalność informacyjno - edukacyjna przedszkola w kształtowaniu postaw wychowawczych rodziców, W: S.Guz, Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci, (2006).
Literatura uzupełniająca:
- Charczuk B. Szkoła dialogu, (2015).
- Kiełczewska A., Wieczorek E. (i in.) Współpraca z rodzicami w szkole, (2022).
- Huciński T., Mikołajec K., Współczesna pedagogika rodziców i nauczycieli, (2015).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: