Trening umiejętności wychowawczych 2300-J-WRWE-TU
Zajęcia koncentrują się wokół następujących zagadnień:
Znaczenie przestrzeni w uczeniu się i wychowaniu najmłodszych dzieci.
Rola architektury placówki w profilaktyce trudności wychowawczych.
Przejawy ukrytego programu w architekturze i aranżacji przestrzeni edukacyjnej. Architektura i aranżacja sal a procedury ewakuacyjne w sytuacjach kryzysowych. Rola i obowiązki wychowawcy. Proces i strategie adaptacyjne oraz ich znaczenie dla dalszych losów edukacyjnych dzieci. Zadania w procesie adaptacji dla rodziców i personelu placówki przedszkolnej i szkolnej. Różne sposoby integrowania dzieci i rodziców w placówce edukacyjnej Poznawanie dzieci i uczniów przez wychowawcę -poznawanie struktury grupy, rola obserwacji oraz analizy dokumentów.
Różne sposoby utrzymywania dyscypliny w zespole dziecięcym.
Zasady postępowania w przypadku przejawów agresji lub bullyingu.
Wspieranie dzieci nieśmiałych lub nadpobudliwych w zespole klasowym.
Rozmowy z dziećmi na trudne tematy: wojna, choroba, strata, rozwód rodziców.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
-główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące; (K-W06)
- cele i założenia różnych metod wychowawczych (K-W09)
- czynniki warunkujące pozytywny klimat emocjonalny w grupie przedszkolnej, klasie szkolnej, placówce edukacyjnej (K-W11)
-rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów (K-W12)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
-obserwować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów (K-U08)
-identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje
wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych (K-U11)
-tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia (K-U09)
-skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia (K-U14)
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
-posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności
zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka (K-K09)
-budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (K-K07)
-porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi (K-K05)
-projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną
i wychowanie do wartości (K-K08)
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Studenci analizują różne zdarzenia krytyczne z praktyki edukacyjnej w przedszkolu i szkole, projektują różne sposoby ich rozwiązania i oceniają efektywność zaproponowanych metod postępowania z wychowankami
Ocenie podlega :
-obecność i aktywność podczas zajęć,
-przygotowanie i prezentacja wybranego zagadnienia o charakterze wychowawczym
- wykonanie wszystkich ćwiczeń, które są realizowane jako podsumowanie zajęć warsztatowych
Literatura
Brazelton T.B, Sparrow J.D, Złość i agresja u dzieci, GWP, Gdańsk 2024
Czemierowska-Koruba E., Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, aby skutecznie działać , ORE, Warszawa 2015
Węglarz J, Bentkowska D, Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży Wyd. Harmonia , Warszawa 2022
Zimbardo P., Nieśmiałość. Co to jest? Jak sobie z nią radzić?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
Skibska J.,Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi - najważniejsze problemy oraz sposoby postępowania , Repozytorium CEO 2013
Cywińska M, Dziecko w sytuacji rozwodu rodziców, ROCZNIKI PEDAGOGICZNE
tom 13(49), nr 4 – 2021
Borucka-Iwańska A., Dołęga Z., Dziecko w żałobie- przegląd wybranych podejść teoretycznych, Psychologia rozwojowa 2018,t. 23/1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: