Tutoring szkolny 2300-J-WRWE-TSZ
Treść zajęć koncentruje się wokół następujących zagadnień:
- geneza i istota metody tutoringu
- cechy odróżniające tutoring od coachingu i mentoringu
- cechy i rola tutora, standardy etyczne w pracy z tutee
- podstawy teoretyczne tutoringu : pedagogika dialogu i psychologia pozytywna
- cele, zadania i charakterystyka różnych rodzajów tutoringu ( rozwojowy, wychowawczy, rówieśniczy, rodzicielski, nauczycielski, akademicki)
- cele i specyfika kolejnych etapów przebiegu tutoringu
- rola wizualizacji postępów tutee a efektywność tutoringu
- diagnoza przyczyn zakłóceń w relacji tutor- tutee lub w przebiegu sesji - strategie radzenia sobie z takimi problemami w zależności od potrzeb i możliwości wychowanków
- metody zbierania danych i zasady tworzenia dokumentacji tutorskiej
- konstruowanie planów tutoringu na podstawie opisu określonych przypadków dzieci
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
genezę i istotę metody tutorigu,
odróżnia tutoring od coachingu i mentoringu
zna cele i założenia różnych rodzajów tutoringu
wymienia specyficzne cechy i charakteryzuje kolejne etapy pracy podczas tutoringu
w zakresie umiejętności student/ka potrafi:
identyfikować mocne strony wychowanków
skonstruować plan tutoringu zgodnie z wybranym celem głównym i celami szczegółówymi, sformułowanymi zgodnie z zasadą SMART
posługiwać się specyficznymi narzędziami i strategiami w zależności od potrzeb i możliwości podopiecznego
wykorzystywać dialog motywujący
wizualizować postępy i sukcesy tutee
diagnozować przyczyny i radzić sobie z różnymi zakłóceniami, które mogą wystąpić podczas sesji tutoringowych
w zakresie postaw społecznych student/ka potrafi:
tworzyć pozytywny klimat emoconalny, oparty na współpracy, wzajemnym szacunku i zaufaniu,
nawiązywać i podtrzymywać relacje z podopiecznym,
okazywać wsparcie, cierpliwość, wyrozumiałość, a także systematycznie i konsekwentnie proponować nowe wyzwania edukacyjne
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, scenki, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, pomoce dydaktyczne/ oraz tworzenie własnej dokumentacji i projektów.
Zaliczenie kursu studenci uzyskują na podstawie:
-obecności i aktywnego uczestnictwa w warsztatach ( możliwe są 2 nieobecności),
-po pozytywnym wykonaniu wszystkich ćwiczeń i zadań praktycznych.
Literatura
Budzyński, M., Czekierda, P., Traczyński, J. i Zalewski,
Z. (2009). Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką
zmiany edukacyjnej. Wrocław: Towarzystwo Edukacji
Otwartej.
Iwański J ( 2012), Tutoring młodych uchodźców, Warszawa: Stowarzyszenie Praktyków Kultury
Jakubowska M,(2018) Tutoring rodzinny jako element kultury szkoły,Rozprawy Społeczne, Tom 12, nr 3
Nita P ( red), (2019) Poradnik tutora szkolnego,Instytut Tutoringu Szkolnego
Nowak M,(2010), Dialog w wychowaniu, Pedagogia Chrystiana, 1/25
Sajdera J, ( 2016) Uczenie się w kontekście społecznym — tutoring rówieśniczy jako sposób wspierania zdolności społeczno-poznawczych
dzieci w sytuacjach interakcyjnych, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, vol 4, 2 (8)
Tucholska K, Gulla B,( 2016), Psychologia pozytywna- krytyczna analiza koncepcji, Studia z psychologii w KUL, tom14
Wróblewska M, (2019),Uczyć w relacji. Tutoring w edukacji wczesnoszkolnej.
"Życie Szkoły" nr 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: