Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych 2300-J-WRWE-PZŚ
Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.
Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej.
Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych.
W cyklu 2023L:
Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej. Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych. |
W cyklu 2024L:
Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej. Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi charakteryzować różne środowiska społeczne i kulturowe, zna specyfikę ich funkcjonowania i potrafi adekwatnie do sytuacji wspierać dzieci pochodzące z tych środowisk. Student zna i interpretuje zasady pracy z dziećmi o odmiennych potrzebach ze względu na ich pochodzenie kulturowe na rzecz szeroko rozumianej integracji społecznej. Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu m.in. psychologii i socjologii oraz metodyk nauczania dla wspierania funkcjonowania edukacyjnego i poza edukacyjnego dzieci ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Jest w swoich działaniach empatyczny ale i racjonalny oraz otwarty i elastyczny.
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów na podstawie prac, których tematyka jest określa przez prowadzącego kurs z uwzględnieniem aktywności studentów podczas zajęć.
Literatura
J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych
Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A., & Grabowska, B. (2013). Kultura w edukacji międzykulturowej: konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wyd. APS, Warszawa.
Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). (2016) Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Wyd. UKSW, Warszawa.
Markowska-Manista U. (2016), Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne , w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? / Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Wolters Kluwer SA, ss. 315-339.
U.Markowska-Manista, Non-contextual teaching of sensitive topics focusing on cultural diversity in polish schools, Rocznik Lubuski, Szkoła w kontradyktorycznościach. Kontradyktoryczności w szkole, ed. E.Bochno, 2021, Vol. 47/ 1, 143-158.
U. Markowska-Manista & M.Liebel, (2023), Research with Migrant Children from countries of the Global South. From ethical challenges to the decolonisation of research in the sensitive contexts of modernity In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North, Routledge, London.
U.Markowska-Manista, J.Dobkowska, M.Balkan, W poszukiwaniu modelu partycypacyjnego w edukacji międzykulturowej uczniów i uczennic ze zróżnicowanym kontekstem społeczno-kulturowym - doniesienie z badań, Edukacja Międzykulturowa, 2(21)2023, 163-176, DOI: 10.15804/em.2023.02.11.
Nikitorowicz, J. 2020. Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Materiały dodatkowe:
M. Paluch (red.), Słownik Wyrazów Ratujących Życie, Warszawa: Wyd. UKSW, 978-83-8281-233-6.
Markowska-Manista, U., Górak-Sosnowska, K. (2022), Jak rozmawiać o migracjach?: https://globalna.ceo.org.pl/material/jak-rozmawiac-o-migracjach/?fbclid=IwAR1jWKpzBmuhUbfFTj8tI7wAPnzeOwE2MdPcuMBKRXDHpViVZoSwrIswAi4
Markowska-Manista, U. (2023). Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem wymuszonej migracji - wsparcie w zakresie potrzeb emocjonalnych, CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/
Markowska-Manista, U. (2023). Jak tłumaczyć uczniom tematykę wojny, migracji uchodźctwa? CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/jak-tlumaczyc-uczniom-problematyke-wojny-migracji-i-uchodzstwa/https://biblioteka.ceo.org.pl/
Markowska-Manista, (2022), How to speak about “Others” who are a part of our class? Students from diverse cultural backgrounds in schools, SensiClass: https://sisu.ut.ee/sensiclass/e-module9
W cyklu 2023L:
J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych Materiały dodatkowe: M. Paluch (red.), Słownik Wyrazów Ratujących Życie, Warszawa: Wyd. UKSW, 978-83-8281-233-6. |
W cyklu 2024L:
J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych Materiały dodatkowe: M. Paluch (red.), Słownik Wyrazów Ratujących Życie, Warszawa: Wyd. UKSW, 978-83-8281-233-6. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: