Innowacyjne koncepcje edukacyjne w praktyce przedszkolnej i szkolnej 2300-J-WRWE-IK
Podczas zajęć studenci poznają istotę, cele i rodzaje innowacji pedagogicznych, podstawy prawne ich wprowadzania oraz zasady ich dokumentowania i ewaluowania. Uczestnicy zajęć dyskutują na temat założeń i oceniają efektywność różnych nowatorskich koncepcji, programów, projektów, metod i zmian organizacyjnych, które powszechnie uznawane sa za innowacyjne.
Zastanawiają się w jakim stopniu wprowadzane zmiany mają korzystny wpływ na rozwój potencjału dzieci, wzrost ich ciekawości poznawczej i motywacji do uczenia się czy też nabywania różnych kompetencji społecznych, a na ile są to tylko zmiany pozorne,wynik kolejnej mody edukacyjnej.
Zgodnie z zasadą Audi alteram partem, uczestnicy dyskusji starają się zgromadzić jak najwiecej argumentów za i przeciw, wykorzystując dowody i argumenty propagatorów i przeciwników omawianej koncepcji.
W drugiej części kursu, studenci korzystając z podejścia Desing Thinking i Service Desing, samodzielnie konstruują projekty lub programy, w których wykorzystują wcześniej uznane za wartościowe i efektywne innowacyjne metody i środki dydaktyczne. Mogą też opracować własną, unikatową metodę lub pomoc dydaktyczną, która zapewni pozytywną zmianę w dotychczasowej praktyce edukacyjnej, podwyższając jakość i skuteczność oddziaływań pedagogicznych w pracy z dziećmi w przedszkolu l lub w klasach I- III szkoły podstawowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy studenci znają i rozumieją:
-założenia nowatorskich, innowacyjnych koncepcji pedagogicznych, wykorzystywanych współcześnie we wczesnej edukacji dziecka,
w zakresie umiejętności studenci potrafią:
-ocenić krytycznie różne nowatorskie, alternatywne koncepcje, programy, projekty i metody uczenia się oraz stymulowania rozwoju dzieci, odwołując się do kryteriów psychologicznych, pedagogicznych, metodologicznych, medialnych i terapeutycznych
w zakresie kompetencji społecznych studenci sa gotowi do:
-podejmowania działań wyzwalających u dzieci motywację , zainteresowanie uczeniem się i wieloaspektowy rozwój
-zmiany własnej teorii osobistej dotyczącej procesów nauczania i uczenia się w wyniku współpracy z innymi ekspertami i specjalistami od edukacji
Kryteria oceniania
Przygotowując sie do zajęć, studenci korzystają z różnych żródeł: tekstów, filmów, prezentacji. Głowną metodą wykorzystywaną podczas zajęć jest dyskusja i "burza mózgów", a także podejście projektow typu Desing Thinking i Service Desing. W celu dokumentowania najbardziej istotnych treści zajęć wykorzystywane są różne, aktywizujące techniki graficzne ( np. chmura wyrazów, mapy myśli ,drzewko decyzyjne, metaplan, piramida priorytetów, analiza SWOT)
Zaliczenie zajęć można uzyskać na podstawie:
-obecności i co najmniej 3-krotnego, aktywnego uczestnictwa w dyskusji, dotyczacej głównego problemu zajęć
-opracowania nowatorskiego projektu lub programu z wykorzystaniem innowacyjnych metod i pomocy dydaktycznych
-uzyskania zaliczenia z 5 ćwiczeń związanych z problematyką kursu
Literatura
B. Przyborowska (red), Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Wyd. Naukowe UMK,Toruń 2013
M.Kotarba-Kańczugowska,Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009.
B. Śliwerski (red), Pedagogika alternatywna : postulaty, projekty i kontynuacje. T. 2. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Wyd. Impuls, Kraków 2007.
T. Garstka, Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2016
T. Garstka, A.Śliwerski, Psychopedagogiczne mity2. Dlaczego warto pytać o dowody,Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2019
T. Witkowski, Zakazana psychologia,t 2 Wyd.Cis 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: