Dziecko w świecie muzyki. Muzyczne warsztaty twórczości dziecięcej 2300-J-WRWE-F-MW
Rozwój zdolności muzycznych i muzykalności na poszczególnych etapach rozwoju dziecka. Walory muzyki w kształceniu osobowości człowieka ze szczególnym uwzględnieniem okresu dzieciństwa. Muzyczne aktywności dziecka, ich uwarunkowania, zależności i fazy. Interpretacja muzyki jako rodzaj twórczej aktywności. Rozwój motoryki u dzieci: od zabaw ruchowych ze śpiewem do tańców. Walory dydaktyczno-wychowawcze gry na prostych instrumentach perkusyjnych z wykorzystaniem Instrumentarium Orffa. Budowanie pozytywnej motywacji do uczenia się muzyki, radości z tworzenia i obcowania z muzyką, łagodzenie postaw lękowych u dzieci w kontaktach z muzyką. Uczenie przez odkrywanie. Tworzenie sytuacji dydaktycznych motywujących do samodzielnego poszukiwania rozwiązań w zadaniach twórczych, w których wybór treści i sposobu działania należy do dziecka. Rola i funkcje rekwizytów w kształceniu twórczej aktywności i muzykalności dzieci. Własnoręcznie wykonany przez dziecko rekwizyt czy instrument jako źródło aktywnej, twórczej wypowiedzi oraz pośrednik w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych podczas działań muzycznych. Wykorzystanie systemu Choma Notes w pracy z dziećmi. Kolorowy świat dźwięków i instrumentów. Music Mind Games. Nauka muzyki poprzez zabawę przy użyciu ekscytujących gier i atrakcyjnych kolorowych materiałów, odwołujących się do różnych stylów uczenia się (słuchowych, wizualnych, kinestetycznych) dostosowanych do grup wiekowych i poziomów umiejętności. Aktywne słuchanie muzyki. Konstruowanie scenariuszy. Wypowiedzi plastyczne, ruchowe i werbalne na temat słuchanej muzyki. Tworzenie ilustracji dźwiękowych do opowiadań i wierszy. Przedstawianie dowolnymi technikami plastycznymi wyobrażonej treści, nastroju, charakteru, faktury, elementów muzyki lub budowy utworu muzycznego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna:
- uwarunkowania i konteksty twórczych działań z dziećmi
- wartość, sens i cele działań twórczych dla rozwoju ogólnego a także rozwoju zdolności muzycznych, plastycznych i literackich dziecka
- cechy środowiska sprzyjającego rozwojowi muzykalności i kreatywności muzycznej dziecka
- specyfikę procesu twórczości muzycznej dziecka i cechy różniące ją od innych rodzajów dziecięcej twórczości
- sposoby formułowania pytań i poleceń aktywujących wyobraźnię podczas pracy z materiałem muzycznym
- przykłady i kolejność wprowadzania zadań twórczych do zajęć z poszczególnymi grupami wiekowymi dzieci
- wybrane przykłady utworów muzycznych skomponowanych dla dzieci
- różne sposoby aktywnego słuchania muzyki
- symboliczne i klasyczne sposoby graficznego zapisu muzyki
- zadania: rozwijające ekspresję muzyczną, tematyczne o charakterze dźwiękonaśladowczym oraz konstrukcyjne
Umiejętności:
Student potrafi:
- ocenić wiersze dla dzieci pod kątem przydatności do opracowania muzycznego
- do krótkiego wiersza lub opowiadania stworzyć ilustrację akustyczną i zapisać ją symbolicznymi znakami
- dobrać rekwizyt ubarwiający zadania ruchowe do wybranej muzyki
- muzycznie bawić się głoskami, sylabami i wyrazami, mówić muzycznie w różnych rejestrach głosu,
- grać na instrumentach konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, odtwarzać z zapisu i tworzyć rytmy i proste melodie,
-grać i odtwarzać z obrazu zapisu proste melodie i akompaniamenty w oparciu o system Chroma Notes
- stworzyć prosty akompaniament z doborem Instrumentarium Orffa do wybranej piosenki dziecięcej lub fragmentu muzyki klasycznej i zapisać go nutami
- grać w zespole swoją partię słuchając jednocześnie gry innych wykonawców
- stworzyć zapis kolejności działań muzycznych dzieci, w formie symboli lub obrazków
- formułować zadania i polecenia aktywizujące twórcze działania dzieci oraz dostosować je do ich etapu rozwoju.
Umiejętności społeczne
Student:
- potrafi rozpoznać swoje mocne strony i preferencje w wyborze aktywności muzycznych
- potrafi pokonać opór przed publiczną prezentacją swoich dokonań twórczych
- dokonuje ewaluacji własnych kompetencji muzycznych i rozumie potrzebę ich ciągłego doskonalenia
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym
- sukcesywne zaliczanie poszczególnych umiejętności praktycznych
-poprawne napisanie scenariusza zajęć dla dzieci w wybranym przedziale wiekowym z uwzględnieniem pięciu form aktywności muzycznych.
Literatura
1. Czerniawska E.[red.] (2012) Muzyka i my. O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka.
2. Herdtweck W.(2003) Warsztaty rytmiki dla dzieci. Od doświadczania wszystkimi zmysłami po kreatywne tworzenie.
3. Kluza M. (2020) Choma Notes. System kolorowego kodowania dźwięków w edukacji muzycznej.
4. Krauze – Sikorska H. (2006), Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka.
5. Lemiszewski M. (2022) Rytmika dla dzieci oparta na metodzie Carla Orffa.
6. Kawalla S., Lewandowska-Tarasiuk E., Sienkiewicz J.W. (red.) (2011) Słowa Obrazy Dźwięki w wychowaniu.
7. .Lewandowska-Tarasiuk E., Lichański J.Z., Mossakowska B. (red.) (2016), Słowa Obrazy Dźwięki. Terapia słowem.
8. Podolska B. (2021) Rytmika dla dzieci.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: