Drama 2300-J-WRWE-F-D
Podstawowym celem kursu jest zapoznanie uczestników z istotą metody dramy oraz ukazanie jej znaczenia w rozwoju i edukacji dziecka .
W trakcie zajęć doskonalone będą umiejętności w zakresie:
• prawidłowego doboru technik i strategii dramowych w konstruowaniu zajęć,
• przestrzegania zasady rozumienia przez dziecko prawdy i fikcji w działaniach dramowych,
• właściwej organizacji sytuacji edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy, sprzyjających kształtowaniu postaw, a także rozumieniu zasad i norm postępowania
W ramach wyodrębnionych bloków tematycznych, będą realizowane następujące treści :
I.WYBRANE ZAGADNIENIA TEORII DRAMY
• geneza, istota i funkce metody dramy,
• struktura i typologia zajęć dramowych,
• podstawowe techniki, strategie i konwencje dramy
II. ROLA DRAMY WE WSPOMAGANIU ROZWOJU NAJMŁODSZYCH DZIECI
• gry i zabawy rozwijające pamięć, koncentrację uwagi i spostrzeganie,
• proste doświadczenia dramowe stymulujące wrażliwość wielozmysłową
• wprawki dramatyczne jako techniki rozwijające ekspresję i koordynację
ruchową
• ćwiczenia dramowe rozwijające wyobraźnię i postawę kreatywności,
• ćwiczenia dramowe prowadzące do naturalnego i świadomego
posługiwania się językiem,
• wykorzystanie technik dramowych w poznaniu przez dziecko własnych,
indywidualnych możliwości
• techniki dramowe integrujące grupę, a także stymulujące współpracę i
współdziałanie wśród dzieci
• gry dramowe jako sposób wprowadzania norm i zasad zachowania
• techniki i strategie dramy sprzyjające kształtowaniu empatii w sytuacjach
społecznych o charakterze konfliktowym
III. PODSTAWOWE ZASADY KONSTRUOWANIA ZAJĘĆ DRAMOWYCH
• etapy konstruowania zajęć dramowych,
• rola podstawowych technik, strategii i konwencji w konstruowaniu zajęć dramowych: : opowiadanie improwizowane, etiudy pantomimiczne, scenki,
stop - klatka, rola, wywiad i jego różne strategie, poza-pomnik-rzeźba, zdjęcie, muzeum, ożywione obrazy/ strategia budowania obrazu techniką dostawiania,
strategia” tunelu myśli bohatera”, strategia V poziomów świadomości roli,
strategia „ płaszcza eksperta”, konwencja: rola na papierze, miejsce na papierze
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka:
• rozumie istotę metody dramy oraz jej znaczenie we wspomaganiu rozwoju i edukacji dziecka na wczesnym etapie edukacji,
• zna podstawowe techniki, strategie i konwencje dramowe,
• potrafi właściwie dobrać techniki i strategie dramowe w organizowanych sytuacjach edukacyjnych
• stosuje odpowiednie techniki, strategiei konwencje dramowe w celu wspierania dzieci w odróżnianiu fikcji i rzeczywistości
• projektuje zajęcia zintegrowane z wykorzystaniem metody dramy, uwzględniając specyfikę pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter warsztatowy, w wyniku których uczestnicy praktycznie poznają sposoby oddziaływań o charakterze rozwojowym i edukacyjnym. Uczestnicy będą również analizować konkretne sytuacje społeczne, poznawać możliwości zastosowania różnych technik, konwencji i strategii metody dramy. Zaprojektowane symulacje umożliwią zarówno nabycie umiejętności budowania przestrzeni i napięcia dramatycznego, jak też pozwolą na sprawdzenie i ocenę skuteczności wybranego rozwiązania, poszukiwanie innych oraz wybranie spośród kilku propozycji najbardziej optymalnego.
W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów: / schematy, foliogramy, scenariusze zajęć,/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji w wyniku zastosowania plakatów, “burzy mózgów”, schematów rysunkowych, analizy scenariuszy zajęć i dyskusji.
Zaliczenie na podstawie obecności i wykonania wymaganych ćwiczeń podczas zajęć.
Literatura
Dziedzic A, Drama a wychowanie, CODN 2000
Lewandowska – Kidoń T, Drama w kształceniu pedagogicznym, Wydawnictwo UMCS 2001
Machulska H, Pruszkowska A, Tatarowicz J: Drama w szkole podstawowej, WSiP 1997.
Pankowska K.: Drama - zabawa i myślenie,COMUK 1990
Pankowska K.: Edukacja przez dramę , WSiP 1997
Pankowska K.: Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Wyd. Akademickie “Żak” 2000
Pankowska K: Drama. Konteksty teoretyczne, Wyd. UW 2013
Sieńczewska M, Sobierańska D., Drama w kształceniu zintegrowanym. Jak wykorzystywać techniki i strategie dramowe w pracy z tekstem literackim?, w: M. Żytko (red), Kształcenie zintegrowane, problemy teorii i praktyki,
Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002
Way B. : Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży , WSiP 1995
Witerska Kamila, Drama. Techniki, strategie, scenariusze, Wyd. Dyfin 2011
Witerska Kamila, Drama procesualna w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III, Wyd. Dyfin 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: