Moduł: Przygotowanie psychologiczne do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 2300-J-PS-PPP
W ramach przedmiotów: „Podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży ze SPE” oraz „Podstawy psychologii rehabilitacji dzieci i młodzieży ze SPE” realizowane są treści dotyczące:
1. spektrum autyzmu, w tym: szczegółowe omówienie kryteriów diagnostycznych, współczesnych teorii dotyczących przyczyn zaburzenia, funkcjonowania osób z ASD, metod pracy z uczniem z ASD, form wsparcia ucznia w warunkach instytucji oświatowych oraz wsparcia jego rodziny;
2. zaburzeń zachowania, w szczególności: omówienie kryteriów klasyfikowania zachowań jako trudnych, niewłaściwych, przyczyn zaburzeń zachowania, metod pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania;
3. nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD), w tym: szczegółowe omówienie kryteriów diagnostycznych, współczesnych teorii dotyczących przyczyn zaburzenia, funkcjonowania osób z ADHD, metod pracy z uczniem z ADHD, form wsparcia ucznia w warunkach instytucji oświatowych oraz wsparcia jego rodziny;
4. niepełnosprawności intelektualnej, w szczególności: szczegółowe omówienie kryteriów diagnostycznych i możliwych przyczyn zaburzenia, charakterystyka funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim, możliwości wsparcia tych uczniów w różnych typach placówek oświatowych i pozaoświatowych.
W ramach przedmiotu „Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i uczniów ze SPE” realizowane są treści dotyczące:
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W09 - psychologiczne i rehabilitacyjne uwarunkowania, rozwoju, kształcenia, wychowania oraz wspomagania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i ich rodziny
K_W12 - cele, treści dydaktyki kształcenia oraz metody, środki i form organizowania procesu edukacji i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym
K_W14 - uwarunkowania i metodykę nauczania uczniów w grupach zróżnicowanych oraz specyfikę współpracy ze specjalistami, rodzicami i otoczeniem społecznym
Absolwent potrafi:
K_U04 - wykorzystywać teorie psychosocjologiczne, medyczne i rehabilitacji, filozoficzne i prawne oraz kulturowe do analizy i planowania procesów kształcenia oraz wychowania osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi;
K_U05 - projektować zajęcia, aktywizować, doradzać i wspierać osobę ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością w różnych fazach życia oraz ocenić przydatność metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych.
K_U09 - analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji; zarządzać procesami uczenia się i skutecznie budować motywację uczniów; rozpoznawać i efektywnie rozwiązywać
problemy wychowawcze we współpracy z rodzicami i instytucjami wspomagającymi, w tym ze specjalistami;
Absolwent jest gotów do:
K_K02 - podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej na temat sytuacji edukacyjnej i społecznej osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością;
K_K03 - realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną.
Kryteria oceniania
Zaliczenia przedmiotów: „Podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży ze SPE” oraz „Podstawy psychologii rehabilitacji dzieci i młodzieży ze SPE”: kolokwia cząstkowe
Dopuszczalne 2 nieobecności w trakcie semestru.
Zaliczenie przedmiotu "„Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i uczniów ze SPE”:
Dopuszczalne 2 nieobecności w trakcie semestru.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Attwood, T., Kutscher, M., Wolff, R. (2023). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa, Wydawnictwo Liber.
Gałecki, P., Bouras, N., Holt, G. (2010). Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Edra Urban & Partner
Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Silberman, S. (2024). Autyzm. Historia geniuszu natury i różnorodności neurologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Kobiece.
Szumski, G., Smogorzewska, J., & Grygiel, P. (2022). Academic achievement of students without special educational needs and disabilities in inclusive education: Does the type of inclusion matter? PLoS ONE 17(7): e0270124. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0270124
Wolańczyk, T., Kołakowski, A., Skotnicka, M., Pisula, A., Bryńska, A. (2007). ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Sopot.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: