Konstruowanie programów edukacyjno–terapeutycznych 2300-J-PS-PNI-kpe
Program zajęć obejmuje treści dotyczące podstaw prawnych organizacji i udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej osobom z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podczas zajęć
słuchacze dokonają analizy orzeczenia i zdefiniowania specjalnych potrzeb edukacyjnych. Po
dokonanej analizie omówione zostaną etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-
terapeutycznych (IPET), określanie celów długo i krótkoterminowych, warunki realizacji założonych
celów, zadania, metody oraz środki wykorzystywane w pracy pedagoga. Program zajęć obejmować
będzie również realizację celów w praktyce, czyli opracowanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych, a
także niezbędnej dokumentacji. Proces dokonania ewaluacji dokumentacji.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-
terapeutycznych,
-zna akty prawne dotyczące konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-
terapeutycznych,
-zna rodzaje niepełnosprawności (ruchowa, intelektualna, słuchowa, wzrokowa) oraz ich
wpływ na proces kształcenia,
-zna zasady dokonania oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi.
2. Umiejętności
Student:
-potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny,
-potrafi dokonać ewaluacji indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego,
-potrafi diagnozować potrzeby uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności,
-potrafi dokonać interpretacji orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego,
-samodzielnie opracowuje scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi.
3. Kompetencje społeczne
Student:
-przestrzega zasad etyki zawodowej, dostrzega i formułuje dylematy moralne związane z
własną rolą zawodową i rolą innych specjalistów,
-umiejętność pracy zespołowej oraz dyskusji.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność podczas zajęć,
- znajomość literatury,
- opracowanie IPET oraz dokumentów niezbędnych w pracy pedagoga specjalnego.
Literatura
Śmiechowska- Petrovskij, E. (2017). Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku szkolnym.
Warszawa: Wyd. Naukowe UKSW
Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska
(red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i
konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
Warszawa, Wyd. APS.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. Dz.U. 2017 poz. 1591
Gorajewska D.(2007) : Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia
Przyjaciół Integracji. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: