Metody edukacyjno-terapeutyczne w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną 2300-J-PS-PNI-MET
Program zajęć obejmuje zagadnienia kilkunastu metod edukacyjno-terapeutycznych, wykorzystywanych w edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Poruszana problematyka, obejmuje również zagadnienia prawidłowej organizacji zajęć, a także niezbędnych w każdej metodzie pomocy dydaktycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student/ka zna i rozumie:
- wybrane metody terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną
- zasady doboru metod terapeutycznych
Umiejętności: student/ka potrafi:
- zastosować elementy wybranych metod w projektowaniu zajęć edukacyjno-terapeutycznych
- potrafi współpracować w grupie realizując zadania
Kompetencje społeczne: student/ka jest gotów/ owa do:
- prezentowania postawy zaangażowania w projektowanie działań edukacyjnych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, opracowanie konspektu lekcji wraz z materiałami pomocniczymi, uwzględniającego wykorzystanie wybranych metod edukacyjno-terapeutycznych, prezentacja opracowanego konspektu wraz ze środkami dydaktycznymi.
Literatura
1. Bogdanowicz M. Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa !999
2. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyka M. Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1997
3. Danielewicz T., Koźmińska A., Magnuska J. Terapia uspokajająca i rozwijająca, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, Warszawa 1977
4. G, J Doman G I J Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, Warszawa 2014
5. Erkert A. Zabawy rozwijające zmysł, Jedność, Kielce 2002
6. Jąder M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Impuls,
7. Kielin J. (red) Rozwój daje radość, GWP, Gdansk 1999,
8. Kaczmarek B. Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa- Teoria I praktyka, Impuls, Kraków 2008
9. Mass V. Uczenie przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa 1998
10. Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym, ODN, Warszawa 2004
11. Nordoff P., Robbins C. Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnym, Impuls, Kraków
12. Piszczek M. Dotyk i komunikacja oraz Programy Aktywnośći wg. M I Ch Knillów, Kompedium, Warszawa 2011
13. Piszczek M. Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, CMPP MEN, 1977
14. Serwińska J. Sensopaka- autorski program stymulacyjny, https://joannaserwinska.wixsite.com/poradnia/sensopaka
15. Twórcze metody pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, https://www.sosw.dg.pl/wp-content/uploads/2018/04/tworczmetpracy.pdf
16. Zwolińska J. ( red) Twórcza kinezjologia w praktyce. Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: