Moduł Podstawy pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną 2300-J-PS-PNI
Moduł „Podstawy pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną” wprowadza studentów w tematykę diagnozy, edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych etapach życia. Zajęcia obejmują m.in. podstawy wielospecjalistycznej diagnozy psychopedagogicznej, psychologiczne podstawy terapii, komunikację alternatywną i wspomagającą, konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz metody pracy edukacyjnej i terapeutycznej. Szczególny nacisk położony jest na potrzeby osób z niepełnosprawnością sprzężoną oraz ich miejsce w systemie edukacji integracyjnej i inkluzyjnej w Polsce i innych krajach.
Moduł obejmuje następujące przedmioty:
Wielospecjalistyczna diagnoza psychopedagogiczna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – wykład (15 godz.)
Komunikacja alternatywna i wspomagająca – wykład (15 godz.)
Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych – wykład (15 godz.)
Metody edukacyjno-terapeutyczne w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną – warsztat (15 godz.)
Edukacja dzieci i młodzieży z NI w integracyjnym i inkluzyjnym systemie kształcenia – konwersatorium (30 godz.)
Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną niepełnosprawnością – konwersatorium (30 godz.)
Tryb prowadzenia
w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student/ka zna i rozumie podstawy wielospecjalistycznej diagnozy psychopedagogicznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, w tym metody oceny potrzeb i możliwości edukacyjnych; K_W13
- student/ka zna i rozumie psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zasady dostosowywania działań terapeutycznych do indywidualnych potrzeb; K_W06
- student/ka zna i rozumie metody i narzędzia komunikacji alternatywnej i wspomagającej, a także ich zastosowanie w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną; K_W16
- student/ka zna i rozumie zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych w kontekście osób z niepełnosprawnością intelektualną; K_W12
- student/ka zna i rozumie metody edukacyjno-terapeutyczne stosowane w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz w kontekście integracyjnym i inkluzyjnym systemie edukacji; K_W17
- student/ka zna i rozumie wyzwania edukacyjne i rehabilitacyjne osób z niepełnosprawnością sprzężoną, w tym aspekty psychofizyczne, społeczne i edukacyjne; K_W09
- student/ka zna i rozumie rolę edukacji integracyjnej i inkluzyjnej w systemie kształcenia w Polsce i innych krajach, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną; K_W18
Umiejętności:
- student/ka potrafi przeprowadzić wielospecjalistyczną diagnozę psychopedagogiczną uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, uwzględniając specyfikę i potrzeby rozwojowe tych osób; K_U06
- student/ka potrafi zastosować metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, dostosowując je do indywidualnych potrzeb; K_U07
- student/ka potrafi opracować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną; K_U05
- student/ka potrafi zastosować różnorodne metody edukacyjno-terapeutyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, uwzględniając ich specyficzne potrzeby i zdolności; K_U04
- student/ka potrafi integrować osoby z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji integracyjnej i inkluzyjnej, tworząc sprzyjające warunki do ich rozwoju edukacyjnego i społecznego; K_U08
- student/ka potrafi identyfikować i skutecznie wspierać potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne osób ze sprzężoną niepełnosprawnością, opracowując odpowiednie strategie wsparcia; K_U06
Kompetencje społeczne:
- student/ka jest gotów/owa do pracy w zespołach wielospecjalistycznych, współpracy z rodziną oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną; K_K04
- student/ka jest gotów/owa do podejmowania działań na rzecz promowania integracji społecznej i edukacyjnej osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich pełnego uczestnictwa w życiu społecznym; K_K03
- student/ka jest gotów/owa do rozwijania swoich kompetencji w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, szukając nowoczesnych i skutecznych metod wsparcia; K_K01
- student/ka jest gotów/owa do wykazywania empatii, cierpliwości i szacunku w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz do podejmowania działań na rzecz ich godności i praw; K_K05
- student/ka jest gotów/owa do tworzenia środowiska edukacyjnego, które sprzyja indywidualnemu rozwojowi i integracji osób z niepełnosprawnością intelektualną. K_K06
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, po wcześniejszym uzyskaniu zaliczeń (obecności, kolokwia) ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu lub średnia ocen z poszczególnych przedmiotów.
Literatura
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: