Biomedyczne uwarunkowania niepełnosprawności z elementami genetyki 2300-J-PS-PM-BUN
Cele
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- Biologicznych podstaw rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań genetycznych, epigenetycznych i środowiskowych
- Podstaw genetyki człowieka w tym rodzajów zaburzeń genetycznych
- Podziałów niepełnosprawności z uwzględnieniem z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności i ich biologicznych uwarunkowań.
- Kryteriów diagnostycznych niepełnosprawności z uwzględnieniem aktualnych ich klasyfikacji, epidemiologii i podstawowych objawów i możliwości rozwojowych.
- Przekazanie wiedzy o potrzebach dzieci w zakresie uczenia się i funkcjonowania w grupie społecznej z punktu widzenia potrzeb fizjologicznych i bezpieczeństwa.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji:
- dotyczących rozumienia biologicznych aspektów funkcjonowania dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności
- nabycia umiejętności rozpoznawania ich podstawowych potrzeb fizjologicznych i bezpieczeństwa niezbędnych w procesie uczenia się i funkcjonowania w grupie społecznej.
Treści
Będą ujęte w pięciu blokach:
1. Ogólny: Wyjaśnienie podstawowych pojęć z wiązanych z niepełnosprawnością i , biologicznymi aspektami rozwoju i zdrowia człowieka. Zapoznanie z różnymi formami klasyfikacji niepełnosprawności. Paradygmaty w naukach o zdrowiu i ich znaczenie w podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki w tym wsparcia w stosunku do osób z niepełnosprawnością.
2. Podstawy genetyki: Znaczenie czynników genetycznych w rozwoju różnych jego aspektów i zdrowia dzieci i młodzieży. Zapis informacji genetycznej, zasady dziedziczenia, cech jedno, wielogenowych, związanych z płcią. Predyspozycja genetyczna , mechanizmy epigenetyczne regulacji funkcji genów. Genetyczne uwarunkowania chorób dietozależnych.
3. Zaburzenia genetyczne epidemiologia, badania przesiewowe, przyczyny objawy najczęściej występujących wad rozwojowych oraz zaburzeń i chorób uwarunkowanych genetycznie, Choroby rzadkie problemy kliniczne, diagnostyczne i terapeutyczne, NPCR, personifikacja medycyny, profilaktyka pierwotna i wtórna
4. Zaburzenia narządowe i układowe : zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, choroby narządu wzroku, w tym wrodzone lub nabyte wady narządu wzroku, upośledzenia narządu ruchu, w tym: epilepsja w postaci nawracających napadów padaczkowych, choroby układu oddechowego i krążenia, choroby układu pokarmowego, choroby układu moczowo-płciowego, choroby narządów wydzielania wewnętrznego o różnej etiologii, wywołane nadmiernym wydzielaniem lub niedoborem hormonów, choroby układu krwiotwórczego, choroby zakaźne i inne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W02 Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu niepełnosprawności rozszerzony o kategorie pojęciowe i terminologię z obszaru biomedycznych aspektów niepełnosprawności.
K_W03 Zna podstawowe koncepcje podejścia holistycznego do zdrowia i choroby oraz rozwoju człowieka i ich odniesienia do niepełnosprawności w różnych etapach życia człowieka
K_W04 Wie, jak można je wykorzystać do planowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U03 refleksyjnie rozważać istotne dla edukacji zagadnienia biomedyczne j i uwzględniać ich edukacyjne konsekwencje;
K_U06 Potrafi wykorzystywać uzyskana wiedzę w komunikacji z uczniami ich rodzicami oraz specjalistami pracującymi z dzieckiem z niepełnosprawnością na tematy dotyczące biomedycznych medycznych aspektów niepełnosprawności.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01, przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, poszerzania swojej wiedzy za zakresu edukacji, wychowania i wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i doskonalenia umiejętności zawodowych;
K_K02 Jest gotów do podejmowania kreatywnych działań i wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu biomedycznych aspektów niepełnosprawności w celu poszukiwaniu wsparcia ekspertów w pomocy osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i doskonalenia własnych umiejętności zawodowych;
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na przedostatnim wykładzie. Zaliczenie bez oceny, próg zaliczenia 60% trafnych odpowiedzi. .
Literatura
Wybrane rozdziały
Kalat James W (2020) Biologiczne postawy psychologii, Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN
Kawalec Wanda, Grenda Ryszard Kulus Marek (2018) Pediatria t.1, t.2 Warszawa Wydawnictwo PZWL
Badowska-Kozakiewicz Anna (2019) Fizjologia człowieka w zarysie. Zintegrowane podejście, Warszawa, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, ebook.
Literatura uzupełniająca
Bal Jerzy (2017) Genetyka medyczna i molekularna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN
Bamshad Michael J, Carey John C, Jorde Lynn B (2019) Geneytyka medyczna, Wrocław Wydawca Edra Urban & Partner
Kaczmarek Maria, Wolański Napoleon (2018) Rozwój biologiczny człowieka Od poczęcia do śmierci,. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Latkowski Bożydar, Lukas Witold, Godycki-Ćwirko Maciej (2017) Medycyna Rodzinna Warszawa PZWL, wyd. 3
Oniszczenko Włodzimierz (2005) genetyczne podstawy ludzkich zachowań, Gdańsk Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Rybakowa Maria (2001) Medycyna Wieku Młodzieńczego Klinika i postepowanie w chorobach przewlekłych, Kraków Wydawnictwo Medyczne
Woynarowska Barbara (2008) Profilaktyka w Pediatrii Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: