Warsztat kompetencji wychowawczych nauczyciela ucznia z niepełnosprawnością intelektualną 2300-J-PS-MWE-WK
Program zajęć koncentruje się na rozwijaniu umiejętności niezbędnych do pełnienia funkcji wychowawczej w klasie specjalnej, z uwzględnieniem specyfiki uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz trudnościami w komunikacji, regulacji emocji i relacjach społecznych. Poruszane zagadnienia będą obejmowały:
• budowanie autorytetu i relacji z uczniem,
• zarządzanie mikrogrupą uczniów,
• reagowanie na trudne zachowania,
• rozwijanie kompetencji społecznych uczniów,
• współpracę z rodzicami o różnych postawach i potrzebach,
• koordynację działań wychowawczych w zespole nauczycielskim i specjalistycznym,
• przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu wychowawcy.
Podstawą dydaktyczną kursu jest koncepcja kompetencji relacyjnych Jaspera Juula.
Treści programowe:
1. Jak zdobyć autorytet w klasie?
2. Jak budować klasę, która działa jak zespół?
3. Jak radzić sobie z trudnymi emocjami uczniów?
4. Jak wspierać uczniów w kryzysach emocjonalnych?
5. Jak rozwiązywać konflikty w mikrogrupie klasowej?
6. Jak rozwijać kompetencje społeczne uczniów z NI?
7. Jak współpracować z rodzicami uczniów z NI?
8. Jak rozmawiać z rodzicem w sytuacjach trudnych i konfliktowych?
9. Jak pełnić rolę wychowawcy w zespole nauczycieli i specjalistów?
10. Jak przekształcać trudne sytuacje w okazje wychowawcze?
11. Jak budować osobistą odporność i przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student/ka zna i rozumie:
• rolę i zadania wychowawcy klasy w szkole specjalnej,
• zasady budowania relacji wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną,
• metody rozwijania kompetencji społecznych uczniów z trudnościami komunikacyjnymi,
• zróżnicowane postawy i potrzeby rodziców uczniów z NI,
• strategie pracy wychowawczej w zespole nauczycieli i specjalistów.
Umiejętności – student/ka potrafi:
• budować autorytet i więź z uczniem poprzez adekwatne reakcje wychowawcze,
• skutecznie prowadzić rozmowy wychowawcze z uczniami i ich rodzicami,
• reagować na trudne sytuacje wychowawcze (np. opór, wycofanie, agresja),
• współpracować z zespołem nauczycielskim i specjalistycznym w realizacji zadań wychowawczych.
Kompetencje społeczne – student/ka jest gotów/gotowa do:
• świadomego pełnienia roli wychowawcy z empatią, odwagą i konsekwencją,
• samorefleksji i rozwijania własnej osobowości wychowawczej,
• działania na rzecz dobra i rozwoju uczniów,
• podejmowania inicjatywy w zakresie wspierania relacji w klasie i współpracy z rodziną,
• utrzymywania wysokich standardów etycznych w pracy wychowawczej.
Kryteria oceniania
• Warunek zaliczenia: 90% obecność, aktywność na zajęciach, realizacja zadań praktycznych, udział w badaniu poziomu kompetencji wychowawczych.
Literatura
• Argyle M., (1999), Psychologia stosunków międzyludzkich
• Geldard K., Geldard D. (2004), Rozmowa, która pomaga. GWP.
• Juul J. (2023), Kompetencje relacyjne w edukacji.
• Juul J. (2011), Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?
• Juul J. (2008), Twoje kompetentne dziecko.
• Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: