Metody pracy z dzieckiem z NI 2300-J-PS-MWE-MP
Program zajęć obejmuje: charakterystykę funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, analizę potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci z NI, przegląd i trening wybranych metod pracy dydaktycznej, wychowawczej i terapeutycznej, praktyczne zastosowanie metod takich jak: stymulacja polisensoryczna, elementy metody Marii Montessori, metoda Dobrego Startu, Program Aktywności Knilla, metoda behawioralna, metoda Weroniki Sherborne, AAC, PECS, TEACCH, planowanie i ewaluacja zajęć edukacyjno-terapeutycznych, strategie wspierania rozwoju komunikacji i kompetencji społecznych, zasady współpracy z rodziną oraz zespołem specjalistów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - student/ka zna i rozumie:
- klasyfikację i charakterystykę stopni niepełnosprawności intelektualnej
- psychopedagogiczne podstawy pracy z dziećmi z NI
- metody wspomagające rozwój funkcji poznawczych, komunikacyjnych i społecznych
- podstawy programowania indywidualnego wsparcia edukacyjnego
- specyfikę pracy z rodziną dziecka z NI
Umiejętności - student/ka potrafi:
- zaplanować i przeprowadzić zajęcia dostosowane do potrzeb dziecka z NI
- dobrać metody i techniki pracy zgodne z poziomem funkcjonowania dziecka
- wspierać rozwój samodzielności i komunikacji u dzieci z NI
- rozpoznawać potrzeby edukacyjne oraz wdrażać adekwatne strategie wsparcia
- tworzyć dokumentację edukacyjną (IPET, WOPFU)
Kompetencje społeczne - student/ka jest gotów/owa do:
- podejmowania odpowiedzialnych decyzji wychowawczo-edukacyjnych
- wspierania dziecka z NI z poszanowaniem jego godności i indywidualności
- współpracy z rodziną i zespołem specjalistów
- promowania postaw akceptacji i włączania społecznego osób z NI
- samodzielnego doskonalenia warsztatu pracy pedagoga specjalnego
Kryteria oceniania
- Obecność i aktywny udział w zajęciach (min. 80%)
- Zaliczenie projektu indywidualnego lub scenariusza zajęć (40%)
- Kolokwium zaliczeniowe z wiedzy teoretycznej (60%)
- Próg zaliczenia: 60%
Literatura
T. Pietras, K. Sipowicz, Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej)
I. Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP
M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu, PWN
K. Słupek, Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia
A. Hulek (red.), Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną, PWN
A. Pawlak-Kindler,Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną, UMCS
E. Minczakiewicz, Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Oficyna Wyd. Impuls
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: