Moduł Wspomaganie edukacji i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną 2300-J-PS-MWE
Moduł Wspomaganie edukacji i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmuje zagadnienia związane z tworzeniem wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz opracowywaniem i modyfikowaniem indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, w tym programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Zawiera treści dotyczące współpracy z rodziną i personelem placówek całodobowych, metod rozwijania kompetencji osobistych i społecznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, organizacji przestrzeni edukacyjnej oraz pracy nauczyciela na różnych etapach edukacyjnych. Uczestnicy zapoznają się również z metodyką nauczania wczesnoszkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania, pisania i matematyki oraz metodą ośrodków pracy. Moduł składa się z następujących przedmiotów:
Wielospecjalistyczna diagnoza psychopedagogiczna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (15 godz., konwersatorium),
Komunikacja alternatywna i wspomagająca (15 godz., konwersatorium),
Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych (15 godz., konwersatorium),
Metody pracy z dzieckiem z NI (15 godz., warsztat),
Wspieranie dzieci z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania (30 godz., konwersatorium),
Wspieranie dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki (30 godz., konwersatorium),
Warsztat kompetencji wychowawczych nauczyciela ucznia z NI (30 godz., warsztat).
Tryb prowadzenia
w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student/ka zna i rozumie:
- specyfikę funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną na różnych etapach edukacyjnych; K_W09, K_W16, K_W17
- zasady i procedury tworzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (WOFU); K_W13
- założenia oraz strukturę indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) i programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; K_W13, K_W17
- metody wspierające rozwój osobisty, społeczny i poznawczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną; K_W09, K_W16, K_W18
- zasady organizacji przestrzeni edukacyjnej dostosowanej do potrzeb uczniów z NI; K_W14, K_W18
- podstawy metodyki nauczania wczesnoszkolnego ze szczególnym uwzględnieniem trudności w zakresie czytania, pisania i matematyki; K_W18
- znaczenie współpracy z rodziną ucznia oraz personelem placówek całodobowych w procesie edukacyjno-wychowawczym; K_W11, K_W14, K_W19
Umiejętności:
Student/ka potrafi:
- dokonać analizy dokumentacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną i przygotować wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania; K_U06
- zaprojektować i modyfikować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne oraz programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; K_U05, K_U06
- stosować metody pracy dydaktycznej i wychowawczej dostosowane do poziomu funkcjonowania ucznia z NI; K_U06, K_U08
- dobierać i wdrażać odpowiednie strategie w zakresie wspomagania komunikacji (AAC); K_U05, K_U07, K_U08
- rozpoznawać i wspierać dzieci z trudnościami w uczeniu się czytania, pisania i matematyki; K_U06, K_U11
- organizować przestrzeń edukacyjną i społeczną w sposób sprzyjający rozwojowi ucznia z niepełnosprawnością intelektualną; K_U08, K_U11
- prowadzić zajęcia z uwzględnieniem metody ośrodków pracy oraz zróżnicowanych potrzeb uczniów; K_U08, K_U11
Kompetencje społeczne:
Student/ka jest gotów/owa do:
- podejmowania współpracy z rodziną ucznia oraz personelem specjalistycznym w celu optymalizacji wsparcia edukacyjno-terapeutycznego; K_K01, K_K04
- refleksji nad własną postawą zawodową i doskonalenia kompetencji wychowawczych; K_K01
- dostrzegania i reagowania na indywidualne potrzeby emocjonalne, społeczne i poznawcze ucznia z NI; K_K02, K_K04
- działania na rzecz inkluzji społecznej i edukacyjnej osób z niepełnosprawnością intelektualną; K_K03, K_K04
- przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy z uczniem z niepełnosprawnością oraz jego rodziną; K_K06
- promowania wartości równości, szacunku i godności wobec osób z niepełnosprawnościami; K_K03, K_K06
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, po wcześniejszym uzyskaniu zaliczeń (obecności, kolokwia) ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu lub średnia ocen z poszczególnych przedmiotów.
Literatura
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: