Analiza doświadczeń 2300-J-PS-MP-A-A
Zajęcia z analizy doświadczeń z praktyk są zaplanowane z myślą o podsumowaniu i przedyskutowaniu obserwacji zebranych przez studentów podczas 60-godzinnej praktyki odbywanej w II roku studiów (w I i II semestrze). Celem tych zajęć jest pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu placówek edukacyjnych, takich jak przedszkola i szkoły ogólnodostępne. Studenci analizują aspekty pracy placówek, m.in. zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, role i obowiązki personelu oraz rodzaje prowadzonej dokumentacji. Zajęcia pozwalają także na wymianę doświadczeń i refleksję nad różnicami w podejściu pedagogicznym i organizacyjnym między przedszkolami a szkołami, co wspiera zrozumienie specyfiki pracy z dziećmi w różnym wieku oraz rozwój kompetencji pedagogicznych studentów.
• Praktyka w przedszkolu (ogólnodostępnym/ specjalnym) (30 godzin)
• Praktyka w szkole (ogólnodostępnej/ specjalnej) (30 godzin
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie:
- Funkcjonowanie placówek edukacyjnych, takich jak przedszkola (ogólnodostępne/specjalne) oraz szkoły (ogólnodostępne/specjalne).
- Podstawowe zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy oraz zakres obowiązków personelu pedagogicznego w tych placówkach.
- Rodzaje dokumentacji prowadzoną w placówkach edukacyjnych oraz jej znaczenie w procesie edukacyjnym.
- Różnice w podejściu pedagogicznym i organizacyjnym między przedszkolami a szkołami oraz specyfikę pracy z dziećmi w różnym wieku.
Umiejętności:
Student potrafi:
- Analizować i wyciągać wnioski z obserwacji zdobytych podczas praktyk w przedszkolach i szkołach.
- Porównywać organizację pracy, zadania pedagogiczne oraz obowiązki personelu w różnych typach placówek.
- Komunikować się i przedstawiać swoje spostrzeżenia oraz dzielić się doświadczeniami z innymi uczestnikami zajęć.
- Dokumentować i raportować obserwacje w sposób rzetelny, zgodny z przyjętymi standardami.
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
- Współpracy w grupie, wymiany doświadczeń i refleksji na temat obserwacji.
- Aktywnego uczestniczenia w dyskusjach dotyczących różnic w podejściu pedagogicznym i organizacyjnym placówek edukacyjnych.
- Otwartej komunikacji, przyjmowania opinii zwrotnych i wspólnego uczenia się w kontekście doświadczeń zdobytych podczas praktyk.
- Rozwoju swoich kompetencji pedagogicznych poprzez refleksję nad praktyką oraz adaptację do różnych środowisk edukacyjnych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Obecność na zajęciach, złożenie wymaganej dokumentacji praktyk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: