Moduł Praktyki asystenckie 2300-J-PS-MP-A
Wymiar: 60 godzin, realizowana na II roku studiów (I i II semestr)
Cel Praktyki:
Celem praktyki asystenckiej jest zapoznanie studentów z specyfiką pracy w przedszkolu, szkole lub innej placówce systemu oświaty, w której odbywają praktykę. W szczególności studenci mają na celu zrozumienie zadań opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pracy oraz zakresu zadań pracowników pedagogicznych i uczestników procesów edukacyjnych. Praktyka obejmuje również zapoznanie się z rodzajami prowadzonej dokumentacji w danej placówce.
Miejsce Praktyki:
Praktyki odbywają się zarówno w oddziałach ogólnodostępnych, jak i w klasach specjalnych.
Zakres Treści Modułu:
Moduł koncentruje się głównie na funkcjonowaniu placówki edukacyjnej oraz roli nauczyciela wspomagającego i pedagoga specjalnego w tworzeniu efektywnej edukacji i wychowania uczniów, w tym tych z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zadania Studentów:
Podczas pobytu w placówkach oświatowych studenci mają za zadanie:
- Poznać specyfikę pracy przedszkola i szkoły.
- Poprzez praktyczną obserwację zjawisk znanych z literatury przedmiotu, podejmować refleksję pedagogiczną.
- Diagnozować potrzeby ucznia oraz poznawać strategie działania w pracy z dziećmi.
- Analizować i interpretować sytuacje edukacyjne oraz sporządzać raporty własnych spostrzeżeń.
Struktura Praktyki:
Moduł jest realizowany na II roku studiów, w trakcie dwóch semestrów. W każdym semestrze studenci odbywają 30 godzin praktyk, co daje łącznie 60 godzin.
Podział Godzinowy Praktyki:
- Praktyka w przedszkolu (ogólnodostępnym/specjalnym) – 30 godzin
- Praktyka w szkole (ogólnodostępnej/specjalnej) – 30 godzin
Praktyka asystencka ma na celu przygotowanie studentów do pracy w obszarze edukacji, umożliwiając im nabycie niezbędnych umiejętności i wiedzy potrzebnych do wspierania uczniów, w tym tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/ka zna i rozumie
- podstawowe zadania i funkcje przedszkola, szkoły oraz innych placówek systemu oświaty, w których realizowana jest praktyka ➤ K_W12, K_W14
- strukturę organizacyjną instytucji edukacyjnych oraz zakres obowiązków nauczycieli, nauczycieli wspomagających i pedagogów specjalnych ➤ K_W10, K_W14, K_W19
- specyfikę pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście edukacji włączającej i specjalnej ➤ K_W06, K_W09, K_W12, K_W14, K_W17, K_W18
- zasady prowadzenia dokumentacji pedagogicznej w placówkach oświatowych ➤ K_W13, K_W14
- podstawowe pojęcia i koncepcje pedagogiczne odnoszące się do opieki, wychowania i wspomagania rozwoju dziecka ➤ K_W01, K_W15
Umiejętności: Student/ka potrafi
- obserwować i analizować procesy edukacyjne oraz zachowania uczestników tych procesów w naturalnym środowisku szkolnym lub przedszkolnym ➤ K_U01, K_U03, K_U06, K_U09
- diagnozować potrzeby uczniów, w tym dzieci z niepełnosprawnością i innymi trudnościami rozwojowymi, oraz dobierać odpowiednie formy wsparcia ➤ K_U02, K_U05, K_U06, K_U07, K_U11
- podejmować refleksję pedagogiczną na podstawie obserwacji praktycznej i konfrontować ją z wiedzą teoretyczną ➤ K_U01, K_U03, K_U09
- współpracować z nauczycielami i innymi pracownikami placówki w realizacji zadań wychowawczych i edukacyjnych ➤ K_U04, K_U05, K_U09
- sporządzać dokumentację z przebiegu praktyki (notatki, raporty, karty obserwacji) w sposób rzetelny i zgodny z wymaganiami instytucji ➤ K_U02, K_U06, K_U10
Kompetencje społeczne: Student/ka jest gotów/owa do
- podejmowania odpowiedzialnych działań w środowisku edukacyjnym z poszanowaniem etyki zawodowej ➤ K_K01, K_K05, K_K06
- nawiązywania pozytywnych relacji z dziećmi, uczniami, nauczycielami i innymi pracownikami placówki ➤ K_K02, K_K04
- wykazywania wrażliwości na potrzeby i możliwości dzieci, szczególnie tych wymagających wsparcia edukacyjnego ➤ K_K01, K_K03, K_K04
- uczenia się poprzez praktyczne działanie i podejmowania inicjatywy w ramach powierzonych zadań ➤ K_K01, K_K03
- doskonalenia własnych kompetencji pedagogicznych i refleksji nad rolą nauczyciela oraz pedagoga specjalnego ➤ K_K01, K_K02, K_K05
Kryteria oceniania
Złożenie wymaganej dokumentacji praktyk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: