Trwałość i zmiana w pedagogice specjalnej 2300-J-PS-MNWPS-TZ
Program zajęć obejmuje zagadnienia historycznych uwarunkowań tworzenia się pedagogiki specjalnej jako
nowej dyscypliny pomiędzy medycyną i pedagogiką na świecie i w Polsce, znaczenie tradycji dla ewolucji
pedagogiki specjalnej, jej paradygmatycznych przeobrażeń, historię procesu rehabilitacji i procedur usprawniania
osób niepełnosprawnych; skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie; treść kluczowych
prawnych dokumentów międzynarodowych i narodowych dla kształtowania się polityki społecznej, instytucji
pomocowych, opiekuńczych i wspierających, systemy kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi w Polsce i państwach UE i USA; zmiany w wyrównywaniu szans edukacyjnych w różnych formach
edukacji ( specjalnej, integracyjnej, włączającej) ; system kształcenia pedagogów specjalnych w ujęciu
historycznym
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: : student/ka zna i rozumie zna i rozumie ewolucję podstawowych problemów pedagogiki specjalnej jako
nauki interdyscyplinarnej: pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres, historyczny kontekst opieki i rehabilitacji osób z
niepełnosprawnością w ujęciu historycznym; współczesne tendencje w pedagogice specjalnej; wspólne i swoiste
problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na
świecie; przyczyny ewolucji systemów kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w
Polsce i innych państwach; zasady wyrównywania szans edukacyjnych; zmiany w systemie kształcenia
pedagogów specjalnych
Umiejętności: student/ka potrafi: potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska dotyczące sytuacji osób z
niepełnosprawności w przeszłości i współcześnie, zmiany w społecznej percepcji niepełnosprawności i alokacji
społecznej osób z niepełnosprawnościami i znaczenie systemów wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, ukazując ich powiązania z różnymi i dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych,
medycznych i nauk o zdrowiu, dokonać ich krytycznej analizy wykorzystując wybrane aktualne ujęcia
koncepcyjne
Kompetencje społeczne: : student/ka jest gotów/owa do: przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i uczniami
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nawiązywania pozytywnych relacji z osobami z niepełnosprawnościami
i ich w spierania w środowisku życia
Kryteria oceniania
oceniania: Obecność i aktywny udział w zajęciach, kolokwium/ praca zaliczeniowa; próg zaliczenia 60%.
Literatura
Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Poznań 2015,
2. Dykcik Wł., (red.), Pedagogika specjalna, Poznań 2001
3. Hulek A. (red.),), Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa 1977
4. Marcinkowska B.: Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością w Polsce – przeszłość, teraźniejszość,
przyszłość. Psychologia Wychowawcza, Nr 7/2015, ss.205–219
5. Dryżałowska G. ,Kuleta-Hulboj M., Naumiuk A., Skura M., Steinhagen A.: Inkluzja w perspektywie
pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje WUW, 2018 Warszawa
6. Maciarz A., Triada paradygmatów w pedagogice specjalnej, [w:] Uczeń o specjalnych potrzebach w
przestrzeni współczesnego systemu edukacji, red. Z. Janiszewska- -Nieścioruk, Oficyna Wydawnicza
UZ, Zielona Góra 2010
7. Janiszewska- -Nieścioruk Z., ( red.): Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego
systemu edukacji Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010
8. Sadowska S., Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych,
Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005
9. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
2006. Teoretyczne implikacje koncepcji edukacji włączającej, [w:] Uczeń z niepełnosprawnością w szkole
ogólnodostępnej, (red.) Z. Gajdzica, Oficyna Wydawnicza Humanitas – Wyższa Szkoła Humanitas,
Sosnowiec 2011
10. Szumski G. (2009). Pięć minut dla pedagogiki specjalnej. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik
Edukacyjny 2, ss. 9-11.
11. Dryżałowska G., Żuraw H.,Trwałość i zmiana w pedagogice specjalnej Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: