Pedagog w procesie współorganizowania kształcenia i wychowania osób ze SPE 2300-J-PS-MNWPS-PPW
Program zajęć obejmuje zagadnienia dotyczące pracy nauczyciela wspomagającego/pedagoga specjalnego oraz jego działań wychowawczych i opiekuńczych wspierających potrzeby uczniów w różnych typach szkół (integracyjnej, włączającej, specjalnej). Poruszana problematyka będzie obejmowała podstawową wiedzę na temat poszczególnych rodzajów niepełnosprawności (ruchowej, intelektualnej, słuchowej, wzrokowej), choroby przewlekłej oraz specyfiki funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Podczas zajęć zostaną omówione zachowania wobec osób z niepełnosprawnością, sposoby pracy indywidualnej z uczniem i pracy w grupie różnorodnej. Program zajęć obejmować będzie również zagadnienia dotyczące roli, kompetencji, zadań nauczyciela wspomagającego oraz zasady dobrej współpracy z nauczycielem wiodącym.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: : student/ka zna i rozumie:
-podstawowe pojęcia związane z pracą nauczyciela wspomagającego/pedagoga specjalnego.
-rodzaje niepełnosprawności (ruchowa, intelektualna, słuchowa, wzrokowa) oraz ich wpływ na proces kształcenia. Specyfikę funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
- problemy i wyzwania związane z edukacją uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz chorobami przewlekłymi.
- zasady pracy indywidualnej oraz grupowej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE).
rola i kompetencje nauczyciela wspomagającego w procesie edukacyjnym oraz - zasady współpracy z nauczycielem wiodącym.
Umiejętności: student/ka potrafi:
- diagnozować potrzeby uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- opracowywać i wdrażać indywidualne plany edukacyjne dla uczniów ze SPE.
- prowadzić zajęcia dydaktyczne z uwzględnieniem specyficznych potrzeb uczniów.
- wspierać uczniów w nauce poprzez stosowanie odpowiednich metod i technik pracy.
- organizować i prowadzić zajęcia w grupach różnorodnych, zapewniając integrację i wsparcie dla wszystkich uczniów.
- efektywnie współpracować z innymi nauczycielami oraz specjalistami w celu zapewnienia kompleksowego wsparcia dla uczniów.
Kompetencje społeczne: : student/ka jest gotów/owa do:
- pracy w zespole interdyscyplinarnym, współpracując z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów.
angażowania się w działania na rzecz integracji uczniów z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym.
- podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących edukacji i wychowania uczniów ze SPE, mając na uwadze ich dobro i rozwój.
- utrzymywania wysokich standardów etycznych w pracy z uczniami i ich rodzinami, wykazując się empatią i zrozumieniem dla ich indywidualnych potrzeb.
- promowania świadomości społecznej na temat potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami oraz wspierania postaw akceptacji i tolerancji.
- ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i wiedzy w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, kolokwium – wiedza z lektur (do wyboru: pytania otwarte, pytania zamknięte, odpowiedź ustna); próg zaliczenia 60%.
Literatura
Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, 2015
Geldard K, Geldard D.: Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne, GWP, Gdańsk 2004.
Gorajewska D.: Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2009.
Gorajewska D.: Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007.
King G.: Umiejętności Terapeutyczne nauczycielskie, GWP, Gdańsk 2004
Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Piekut-Brodzka D., Kuczyńska-Kwapisz J.: Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2004.
Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób, CMPPP
Seach D., Lloyd M., Preston M Pomóż dziecku z autyzmem, K.E.Liber, Warszawa 2006
Skura M. Relacje nauczyciela wspomagającego i nauczyciela wiodącego – temat wciąż otwarty, Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 1(29)/2018, s. 66-86
Wałachowska M. Rola nauczyciela wspomagającego w kształceniu integracyjnym, W: red J. Głodkowska, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, APE, Warszawa 20011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: