Moduł: Nurty współczesnej pedagogiki specjalnej 2300-J-PS-MNWPS
Zajęcia będą miały charakter interdyscyplinarny. Głównym ich zadaniem będzie refleksja nad niepełnosprawnością w kontekście zmian edukacyjnych i społecznych w Polsce i na świecie. Za cel postawimy sobie przede wszystkim zmianę sposobu myślenia o niepełnosprawności, co jest niezbędnym katalizatorem zmiany statusu tych osób w społeczeństwie.
W trakcie realizacji modułu studentom zostanie zaprezentowana wiedza z następujących obszarów tematycznych: dyskursy niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny, bit-psycho-społeczny, obywatelski) i ich wykorzystanie w budowaniu systemu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami; znaczenie Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych dla kształtowania się polityki społecznej i refleksji pedagogicznej, dyskursy społeczno-kulturowe konstruujące tożsamości osób z niepełnosprawnościami, wizerunki niepełnosprawności i deskrypcja studiów o niepełnosprawności.
Na zajęciach zostanie też zaprezentowana problematyka wychowania i kształcenia osób niepełnosprawnych na przestrzeni dziejów. Ponadto kontekst historyczny, kulturowy, społeczno-gospodarczy, światopoglądowy towarzyszący niepełnosprawności i osobom niepełnosprawnym także dorosłym we wspomnianych epokach.
Podczas zajęć zostaną omówione także podstawowe zagadnienia dotyczące edukacji uczniów z niepełnosprawnością w różnych typach szkół. W programie zostaną poruszone kwestie nauczyciela ucznia ze SPE i jego znaczenia w wychowaniu i kształceniu w pracy w klasie różnorodnej.
W ramach modułu realizowane są następujące przedmioty:
Trwałość i zmiana w pedagogice specjalnej
Studia o niepełnosprawności
Interdyscyplinarne podejścia w pedagogice specjalnej
Pedagog specjalny w procesie współorganizowania kształcenia i wychowania
Tryb prowadzenia
w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/ka:
- zna podstawowe zagadnienia dotyczące psychospołecznych problemów osób z niepełnosprawnością oraz czynników wpływających na ich funkcjonowanie społeczne w klasie – K_W06
- ma wiedzę na temat zasad współorganizowania edukacji uczniów ze SPE oraz roli, kompetencji i zadań nauczyciela wspomagającego/pedagoga specjalnego w klasie różnorodnej – K_W14
- rozumie intersekcjonalne aspekty doświadczenia niepełnosprawności – K_W04
- posiada znajomość kluczowych koncepcji pedagogicznych – K_W01
- zna zmiany w pedagogice specjalnej oraz sylwetki jej głównych twórców – K_W10
Umiejętności: Student/ka potrafi:
- poprawnie interpretować proces edukacji osób z SPE oraz ocenić jego znaczenie – K_U06
- analizować potrzeby osób z niepełnosprawnością i wskazać metody wspierania ich edukacji – K_U05
- zrozumieć i przeanalizować zmiany w podejściu do niepełnosprawności – K_U03
- wykorzystywać teorie z zakresu pedagogiki specjalnej w praktyce – K_U04
- interpretować procesy społeczne i zjawiska wychowawcze – K_U09
Kompetencje społeczne: Student/ka jest gotów/owa do :
- planowania działań edukacyjnych dla osób z niepełnosprawnością we współpracy z nauczycielami i specjalistami – K_K04
- projektowania badań w zakresie zjawiska niepełnosprawności – K_K02
- przestrzegania zasad etycznych w działalności pedagogicznej – K_K06
- przewidywania skutków działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych – K_K05
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, po wcześniejszym uzyskaniu zaliczeń (obecności, kolokwia) ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu lub średnia ocen z poszczególnych przedmiotów.
Literatura
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: