Metodyka zajęć indywidualnych 2300-J-PS-MM-ZI
Treści zajęć dotyczą specjalistycznych metod rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych; zasady organizowania zajęć indywidualnych, a także zadania nauczyciela na różnych etapach edukacyjnych; zasady i reguły pracy dydaktyczno-wychowawczej; cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć indywidualnych, wsparcie metodyczne nauczyciela, strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, metodyczne aspekty błędów wychowawczych oraz rolę współpracy z rodziną, nauczycielami i specjalistami.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: : student/ka zna i rozumie:
-podstawowe pojęcia związane z pracą pedagoga specjalnego.
-stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz ich wpływ na proces kształcenia. Specyfikę funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
- trendy myślenia o niepełnosprawności oraz wyzwania pedagoga specjalnego; kształcenie specjalne w kontekście systemu kształcenia powszechnego
- problemy i wyzwania związane z edukacją uczniów z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej.
- zasady pracy indywidualnej oraz grupowej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE).
- metodykę, organizację i specyfikę kształcenia i nauczania uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej;
Umiejętności: student/ka potrafi:
- wykorzystywać teorie psychosocjologiczne, medyczne i rehabilitacji, filozoficzne i prawne oraz kulturowe do analizy i planowania procesów kształcenia oraz wychowania osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
- projektować zajęcia, aktywizować, doradzać i wspierać osobę ze specjalnymi
- potrzebami edukacyjnymi diagnozować potrzeby uczniów z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej.
- sprawnie prowadzić zajęcia edukacyjne stosując umiejętności z zakresu metodyki,
- organizacji kształcenia i nauczania uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności
- prowadzić zajęcia dydaktyczne - indywidualne z uwzględnieniem specyficznych potrzeb uczniów.
- wspierać uczniów w nauce poprzez stosowanie odpowiednich metod i technik pracy.
- efektywnie współpracować z innymi nauczycielami oraz specjalistami w celu zapewnienia kompleksowego wsparcia dla uczniów.
Kompetencje społeczne: : student/ka jest gotów/owa do:
- realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną
- podejmowania odpowiedzialnego przywództwa, pracy w zespole, współdziałania w społeczności szkolnej i lokalnej
- pracy w zespole interdyscyplinarnym, współpracując z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. angażowania się w działania na rzecz integracji uczniów z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym.
- podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących edukacji i wychowania uczniów ze SPE, mając na uwadze ich dobro i rozwój. - utrzymywania wysokich standardów etycznych w pracy z uczniami i ich rodzinami, wykazując się empatią i zrozumieniem dla ich indywidualnych potrzeb.
- promowania świadomości społecznej na temat potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami oraz wspierania postaw akceptacji i tolerancji.
- ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i wiedzy w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, opracowanie scenariuszy zajęć indywidualnych; próg zaliczenia 60%.
Literatura
Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, 2015
Pietras, Bobińska, Gałecki (red.). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wyd. Continuo, 2012
Kubiak, Jakoniuk-Diallo. Człowiek niepełnosprawny w otoczeniu społecznym. Wyd. Difin, 2011
Rzeźnicka-Krupa. Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało tożsamość performatywność. Wyd. Impuls, 2019
Zasępa (red.) Niepełnosprawność intelektualna. Poznanie i wspieranie. Wyd. APS, 2020
Hajnicz, Konieczna (red.) Indywidualne wsparcie edukacyjne. Wyd. APS, 2015
Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, 2012
Parys, Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wyd. Impuls, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: