Metodyka kształcenia i wychowania dzieci z NI w przedszkolu 2300-J-PS-MM-WD
Przedmiot ten ma na celu przygotowanie studentów do pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną na etapie przedszkolnym. W trakcie zajęć omówione zostaną teoretyczne i praktyczne zagadnienia związane z planowaniem, realizacją oraz oceną procesu edukacyjnego i wychowawczego tych dzieci. Szczególna uwaga zostanie poświęcona dostosowywaniu metod i form pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka, z uwzględnieniem aspektów poznawczych, emocjonalnych, społecznych i motorycznych. Studenci poznają techniki wspomagające rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz narzędzia diagnozy, które pozwalają na opracowanie indywidualnych planów edukacyjnych i wychowawczych. W ramach zajęć kładziony będzie nacisk na rozwój kompetencji w zakresie pracy zespołowej z rodzicami oraz innymi specjalistami, takimi jak psychologowie, pedagodzy specjalni, logopedzi czy terapeuci. Ponadto, studenci zdobędą wiedzę na temat strategii pracy z dziećmi z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, metod wspierających rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny oraz sposobów integracji tych dzieci w grupie rówieśniczej.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza: : student/ka zna i rozumie:
1. Podstawowe pojęcia, teorie i metody związane z edukacją oraz wychowaniem dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym.
2. Etapy rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i ich specyficzne potrzeby edukacyjne, wychowawcze oraz emocjonalne.
3. Zasady planowania i organizacji procesu edukacyjno-wychowawczego dostosowanego do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
4. Różnorodne strategie nauczania, techniki oraz materiały dydaktyczne wspomagające rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
5. Rola integracji sensorycznej oraz innych form terapii wspomagającej w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną.
6. Zasady współpracy z rodzicami oraz specjalistami w celu zapewnienia spójności działań edukacyjno-wychowawczych.
Umiejętności: : student/ka potrafi:
1. Diagnozować potrzeby edukacyjne i wychowawcze dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym.
2. Opracowywać i wdrażać indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, uwzględniając poziom rozwoju oraz specyficzne trudności dziecka.
3. Stosować odpowiednie metody i techniki pracy dydaktycznej wspomagające rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny oraz motoryczny dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
4. Organizować zajęcia edukacyjne oraz wychowawcze, uwzględniając zasady pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych.
5. Monitorować postępy dzieci i dostosowywać działania dydaktyczne oraz wychowawcze do zmieniających się potrzeb i możliwości dziecka.
6. Efektywnie współpracować z zespołem specjalistów oraz rodzicami w celu wspierania dziecka w jego rozwoju.
Kompetencje społeczne: : student/ka jest gotów/owa do:
1. Pracy w zespole interdyscyplinarnym, współpracując z rodzicami oraz specjalistami z różnych dziedzin (np. psycholog, logopeda, fizjoterapeuta).
2. Świadomego i odpowiedzialnego podejmowania decyzji dotyczących kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, mając na uwadze ich dobro i rozwój.
3. Zachowania wysokich standardów etycznych w pracy z dziećmi i ich rodzinami, kierując się empatią, cierpliwością oraz szacunkiem dla indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.
4. Promowania integracji i inkluzji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu oraz szerszym środowisku społecznym.
5. Stałego doskonalenia zawodowego poprzez aktualizowanie wiedzy i umiejętności w zakresie nowoczesnych metod pracy edukacyjno-terapeutycznej.
6. Wspierania świadomości społecznej na temat potrzeb oraz możliwości dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, promując postawy otwartości i zrozumienia.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, kolokwium – wiedza z lektur (do wyboru: pytania otwarte, pytania zamknięte, odpowiedź ustna); próg zaliczenia 60%.
Literatura
Brzezińska, Anna I. – Psychologia rozwoju człowieka
Cieszyńska, Korendo – Wczesna interwencja terapeutyczna
Frost, Joe L., Wortham, Sue C. – Play and Child Development
Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska – Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających
Karbowniczek, Kwaśniewska, Surma – Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką
Piaget, Jean – The Psychology of the Child
Piotrowicz – Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka
Piotrowicz, Walkiewicz-Krutak (red.) – Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: