Metodyka kształcenia uczniów z lekką NI w szkole podstawowej 2300-J-PS-MM-UL
Przedmiot „Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej” ma na celu przygotowanie przyszłych nauczycieli do skutecznej pracy z dziećmi, które wymagają specjalnego wsparcia w procesie edukacyjnym. W ramach zajęć studenci poznają specyfikę pracy z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną, a także rozwijają umiejętności niezbędne do tworzenia i wdrażania indywidualnych programów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb tych uczniów.
Program obejmuje teoretyczne oraz praktyczne aspekty nauczania, w tym techniki i metody wspierające rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny uczniów. Studenci uczą się, jak diagnozować potrzeby edukacyjne i emocjonalne uczniów oraz jak planować i prowadzić zajęcia, które uwzględniają różnorodność metod nauczania, szczególnie z zakresu matematyki, języka polskiego i języka obcego.
Ważnym elementem kursu jest współpraca z rodziną ucznia oraz innymi specjalistami, takimi jak psycholodzy, logopedzi i pedagodzy specjalni, co pozwala na zintegrowane podejście do kształcenia. Studenci zdobędą również wiedzę na temat strategii pracy z uczniami o różnym poziomie trudności, metod wspierających rozwój ich umiejętności społecznych oraz sposobów na integrację tych uczniów w grupie rówieśniczej.
Celem przedmiotu jest nie tylko rozwój kompetencji pedagogicznych, ale także budowanie postaw empatycznych i otwartych na potrzeby uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, co przyczyni się do ich lepszej integracji w środowisku szkolnym i społecznym.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: : student/ka zna i rozumie:
1. Podstawowe pojęcia, teorie i metody dotyczące kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej.
2. Zasady dostosowywania programu nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
3. Etapy rozwoju dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz ich specyficzne potrzeby edukacyjne i emocjonalne.
4. Różnorodne metody i techniki wspierające rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
5. Zasady współpracy z rodzicami oraz innymi specjalistami w celu zapewnienia kompleksowego wsparcia dla uczniów.
6. Prawne i organizacyjne aspekty edukacji uczniów z niepełnosprawnościami w Polsce.
Umiejętności: : student/ka potrafi:
1. Diagnozować potrzeby edukacyjne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz planować odpowiednie działania dydaktyczne.
2. Opracowywać i wdrażać indywidualne programy edukacyjne, uwzględniając specyfikę rozwoju każdego ucznia.
3. Stosować różnorodne metody i techniki nauczania, które wspierają rozwój poznawczy i emocjonalny uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
4. Organizować zajęcia edukacyjne i wychowawcze, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.
5. Monitorować postępy uczniów oraz dostosowywać strategie nauczania do zmieniających się potrzeb.
6. Efektywnie współpracować z zespołem nauczycieli, rodzicami i specjalistami w celu zapewnienia wsparcia dla uczniów.
Kompetencje społeczne: : student/ka jest gotów/owa do:
1. Pracy w zespole interdyscyplinarnym, współpracując z nauczycielami, rodzicami oraz specjalistami z różnych dziedzin.
2. Podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, mając na uwadze ich dobro i rozwój.
3. Utrzymywania wysokich standardów etycznych w pracy z uczniami i ich rodzinami, wykazując się empatią i zrozumieniem dla ich indywidualnych potrzeb.
4. Promowania integracji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w środowisku szkolnym oraz w szerszym kontekście społecznym.
5. Angażowania się w ciągłe doskonalenie swoich umiejętności i wiedzy w zakresie nowoczesnych metod pracy z uczniami z niepełnosprawnościami.
6. Wspierania świadomości społecznej na temat potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, promując postawy akceptacji i zrozumienia.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, kolokwium – wiedza z lektur (do wyboru: pytania otwarte, pytania zamknięte, odpowiedź ustna); próg zaliczenia 60%.
Literatura
Bakoń, K. Siedlecka, K. – Rozpoznanie trudności w uczeniu się matematyki i próba ich przezwyciężenia
Gajdzica, Z.Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmiennej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej
Jurzysta, E. M., Koncepcja „Dziecięcej matematyki” i jej przynależność w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Kamińska, G. Uczenie się matematyki przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim aktywizowane osobistą motywacją
Kaczorowska-Bray, K. (red.) – Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim
Konieczna, A. (red.) – Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka
Latopolska, J.K. Metody nauczania wykorzystywane przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych i specjalnych w zakresie kształcenia wybranych umiejętności kluczowych
Parys, K. Nauka czytania i pisania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – przeszłość i teraźniejszość*
Roszyńska, E. Diagnoza jako podstawa wspierania dziecka w nabywaniu kompetencji związanych z czytaniem
Sadowska, S. (red.) – Nauczenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki
Skura, M. Metodyka języka angielskiego w kształceniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Wątorek, A. Kompetencja językowa uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: