Metodyka zajęć pozalekcyjnych 2300-J-PS-MM-MP
Treści dotyczą organizacji i specyfiki kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym. Studenci poznają też metodykę wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek systemu oświaty, na różnych etapach Edukacyjnych oraz w zależności od rodzaju prowadzonych zajęć; Program zajęć obejmować będzie również zagadnienia dotyczące roli, kompetencji, zadań nauczyciela oraz zasady dobrej współpracy z nauczycielami w placówce. Studenci zapoznają się ze specyfiką prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, będą potrafili przystosować swoje działania – organizowanie wyjść poza placówkę z uczniami. Program obejmuje także naukę opracowywania scenariuszy wyjść do miejsc użyteczności społecznej i kulturalnej z uwzględnieniem dostosowań dla ucznia.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: : student/ka zna i rozumie:
-podstawowe pojęcia związane z pracą nauczyciela wspomagającego/pedagoga specjalnego.
-rodzaje niepełnosprawności (ruchowa, intelektualna, słuchowa, wzrokowa) oraz ich wpływ na proces kształcenia. Specyfikę funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
- problemy i wyzwania związane z edukacją uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz chorobami przewlekłymi.
- zasady pracy indywidualnej oraz grupowej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE). rola i kompetencje nauczyciela wspomagającego w procesie edukacyjnym oraz - zasady współpracy z nauczycielem wiodącym.
Umiejętności: student/ka potrafi:
- diagnozować potrzeby uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- opracowywać i wdrażać indywidualne plany edukacyjne dla uczniów ze SPE.
- prowadzić zajęcia dydaktyczne z uwzględnieniem specyficznych potrzeb uczniów.
- wspierać uczniów w nauce poprzez stosowanie odpowiednich metod i technik pracy.
- organizować i prowadzić zajęcia w grupach różnorodnych, zapewniając integrację i wsparcie dla wszystkich uczniów.
- efektywnie współpracować z innymi nauczycielami oraz specjalistami w celu zapewnienia kompleksowego wsparcia dla uczniów.
Kompetencje społeczne: : student/ka jest gotów/owa do:
- pracy w zespole interdyscyplinarnym, współpracując z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. angażowania się w działania na rzecz integracji uczniów z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym.
- podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących edukacji i wychowania uczniów ze SPE, mając na uwadze ich dobro i rozwój. - utrzymywania wysokich standardów etycznych w pracy z uczniami i ich rodzinami, wykazując się empatią i zrozumieniem dla ich indywidualnych potrzeb.
- promowania świadomości społecznej na temat potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami oraz wspierania postaw akceptacji i tolerancji.
- ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i wiedzy w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, opracowanie konspektów, scenariuszy wyjść wraz z dostosowaniami; próg zaliczenia 60%.
Literatura
Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, 2015
Pietras, Bobińska, Gałecki (red.). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wyd. Continuo, 2012
Kubiak, Jakoniuk-Diallo. Człowiek niepełnosprawny w otoczeniu społecznym. Wyd. Difin, 2011
Rzeźnicka-Krupa. Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało tożsamość performatywność. Wyd. Impuls, 2019
Zasępa (red.) Niepełnosprawność intelektualna. Poznanie i wspieranie. Wyd. APS, 2020
Hajnicz, Konieczna (red.) Indywidualne wsparcie edukacyjne. Wyd. APS, 2015
Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, 2012
Parys, Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wyd. Impuls, 2013
Ploch, Konteksty aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnością, Wyd. Difin, 2014
Fronczyk, Krajewska, Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. Impuls, 2003
Minczakiewicz, Rysowane wierszyki i zagadki w rozwijaniu aktywności dialogowo-komunikacyjnej i zabawowej u małych dzieci, Wyd. Impuls, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: