Moduł metodyczny edukacji i wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną 2300-J-PS-MM
Moduł metodyczny edukacji i wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmuje następujące zagadnienia: metodykę nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej, adaptację treści nauczania w stosunku do dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz paradygmat konstruktywistyczny. Studenci uczą się również konstruowania i ewaluowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych na I etapie edukacyjnym, a także organizacji kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym. Program zawiera również metodykę wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek edukacyjnych. W ramach modułu omawiane są także metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym oraz organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Przedmioty obejmują:
Metodyka kształcenia uczniów z lekką NI w szkole podstawowej (30 godzin K)
Metodyka kształcenia i wychowania dzieci z NI w przedszkolu (30 godzin K)
Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną (30 godzin K)
Metodyka zajęć indywidualnych (15 godzin K)
Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (30 godzin K)
Metodyka zajęć pozalekcyjnych (15 godzin K)
Tryb prowadzenia
w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student/ka zna i rozumie metodykę nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na różnych etapach edukacyjnych, w tym w edukacji wczesnoszkolnej oraz na II i III etapie edukacyjnym. K_W17
- student/ka zna i rozumie zasady adaptacji treści nauczania w kontekście dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz zasady dostosowywania programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia. K_W17
- student/ka zna paradygmat konstruktywistyczny w kontekście edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz rozumie jego zastosowanie w pracy pedagogicznej. K_W10
- student/ka zna metodologię i zasady tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) na I etapie edukacyjnym. K_W12
- student/ka posiada wiedzę na temat metod kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną oraz zna specyfikę pracy w różnych typach placówek edukacyjnych. K_W17
- student/ka zna zasady organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz zna metodykę pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym. K_W16
Umiejętności:
- student/ka potrafi zaplanować i zrealizować zajęcia edukacyjne dostosowane do potrzeb uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w edukacji wczesnoszkolnej. K_U08
- student/ka potrafi dostosować treści nauczania do możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz stworzyć odpowiednie materiały dydaktyczne. K_U08
- student/ka potrafi stworzyć indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) na I etapie edukacyjnym, uwzględniając cele edukacyjne i terapeutyczne. K_U06
- student/ka potrafi zaplanować i realizować zajęcia rewalidacyjne oraz wychowawcze, dostosowane do potrzeb dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. K_U05
- student/ka potrafi prowadzić zajęcia indywidualne, zgodnie z metodami pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości. K_U06
- student/ka potrafi organizować i realizować zajęcia pozalekcyjne, wspierając rozwój uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. K_U05
Kompetencje społeczne:
- student/ka jest gotów/owa do pracy w zespole interdyscyplinarnym, współpracy z nauczycielami, terapeutami i rodzicami w celu wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. K_K04
- student/ka jest gotów/owa do dostosowania swoich działań pedagogicznych do zmieniających się potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz do podejmowania refleksji nad własną praktyką pedagogiczną. K_K01
- student/ka jest gotów/owa do stosowania w pracy zawodowej zasad etycznych i profesjonalnych w kontakcie z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzinami. K_K06
- student/ka jest gotów/owa do podejmowania działań mających na celu integrację uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku szkolnym i społecznym. K_K05
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, po wcześniejszym uzyskaniu zaliczeń (obecności, kolokwia) ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu lub średnia ocen z poszczególnych przedmiotów.
Literatura
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: