Uwarunkowania pracy w grupie zróżnicowanej 2300-J-PS-KGZ-U
Przedmiot obejmuje teoretyczną problematykę dotyczącą najbardziej korzystnych warunków integracyjnego i włączającego nauczania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wśród referowanych na zajęciach tematów znajdują się min. kwestie sytuacji dziecka z niepełnosprawnością w klasie integracyjnej i włączającej, przygotowania dzieci pełnosprawnych do życia w integracji i efektywności edukacji dzieci niepełnosprawnych w klasach integracyjnych i ogólnodostępnych. Ponadto zostaną omówione sprawy związane z organizacją nauczania oraz zadaniami, rolą nauczycieli i specjalistów w tym procesie. Dodatkowo omówione zostaną problemy pracy z uczniem ze SPE i jego rodzicami. Szczególna uwaga zostanie poświęcona także takim zagadnieniem jak: uniwersalne projektowanie pracy zadania nauczyciela wspomagającego, zakres pracy, kompetencje, warsztat pracy pedagoga, zasady współpracy z nauczycielem wiodącym i innymi specjalistami obecnymi w szkole.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student/ka
zna istotę, zalety i metodykę wdrażania nauczania otwartego w edukacji włączającej, w tym specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej;
zna style poznawcze i metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne) w kontekście grupy heterogenicznej oraz modele nauczania indywidualizującego;
zna pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć oraz rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb dzieci i uczniów;
zna formy organizacyjne pracy na lekcji (pracę zbiorową, grupową, indywidualną, tutoring uczniowski w klasach włączających) oraz modele nauczania w małych grupach w klasach włączających;
zna specyfikę współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych;
zna sposoby i zasady sprawdzania postępów ucznia i ich oceniania w klasach włączających oraz rozumie znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających;
Umiejętności:
Student/ka
potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów;
potrafi dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia;
potrafi opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć;
potrafi dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Potrafi motywować do uczenia się dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rozwijać ciekawość, aktywność i samodzielność;
potrafi stosować ocenianie wspierające uczenie się.
Kompetencje społeczne:
Student/ka
jest gotów/gotowa do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach, znajomość lektur, prace zaliczeniowe, kolokwium.
Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia w semestrze.
Literatura
1. Buryn, Huboj „Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych”;
2. Christopher C. J. „Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się”;
3. Chrzanowska, Szumski (red.) „Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole”;
4. Głodkowska (red,) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
5. Głodkowska (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej;
6. Gorejewska (red.) Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością
7. King „Umiejętności terapeutyczne nauczycieli”;
8. Kuryłowicz „Projektowanie uniwersalne : udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym”;
9. Lewis, Doorlag “Teaching special students in general education classroom;
10. Lewis, Wheeler, & Carter “Teaching students with special needs in general education classrooms (9th ed.);
11. Nolting „Jak zachować porządek w klasie”;
12. Olechowska Specjalne potrzeby edukacyjne;
13. Tomkiewicz-Bętkowska ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczania;
14. Witczak Nowotna „Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Zagadnienia wstępne” ;
15. Żółkowska „ Dajmy szansę niewidomym i słabo widzącym. Poradnik metodyczny dla nauczycieli.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: