Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością ruchową 2300-J-PS-KGZ-MNR
W ramach zajęć dotyczących metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością ruchową przedmiot będzie obejmował zagadnienia dotyczące rodzaju, przyczyn i klasyfikacji oraz psychospołecznych konsekwencji niepełnosprawności ruchowej. Poruszana problematyka obejmować będzie analizy specyfiki wrodzonej i nabytej utraty sprawności, kształtowania i zmiany obrazu siebie oraz przystosowania osoby z niepełnosprawnością ruchową. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do istoty nauczania oraz wspomagania rozwoju dzieci i młodzież.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
wiedza:
- podaje definicję, przyczyny i rodzaje niepełnosprawności ruchowej;
- ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością ruchową;
- ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością ruchową;
- zna podstawowe zasady i formy tworzenia instytucji edukacyjnych, terapeutycznych, pomocowych i wpierających osoby z niepełnosprawnością ruchową;
umiejętności:
- opisuje funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością ruchową;
- potrafi określić specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z niepełnosprawnością ruchową;
- umie dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb dziecka z niepełnosprawnością ruchową;
- posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i pomocowych, proponuje odpowiednie; rozstrzygnięcia w tym zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnością ruchową;
-posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością ruchową;
kompetencje społeczne:
- ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności z metodyki pracy z osobą niepełnosprawną ruchową;
- potrafi planować działania edukacyjne na rzecz osób z niepełnosprawnością ruchową oraz określać priorytety umożliwiające realizację określonego przez siebie lub innych zadania;
- potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z niepełnosprawnością ruchową.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.
Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.
Praktyki zawodowe
Przedmiotowi towarzyszą praktyki.
Literatura
Literatura podstawowa:
Chrzanowska I., „Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności”;
Kirenko J., „Osoby z dysfunkcją narządu ruchu z powodu uszkodzenia rdzenia kręgowego” W: B. Szczepankowska, J. Mikulski „Osoby niepełnosprawne w środowisku lokalnym: wyrównywanie szans”;
Larkowa H., „Psychologiczne podstawy rewalidacji jednostek z odchyleniami od normy", W: (red.) Hulek (1977) „Pedagogika rewalidacyjna”;
Loska M., „Leczenie, wychowanie i kształcenie dzieci przewlekle chorych oraz z uszkodzonym narządem ruchu W: Piekut-Brodzka, J. Kuczyńska-Kwapisz "Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych";
Szychowiak "Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo", W: Obuchowska I., "Dziecko niepełnosprawne w rodzinie”;
Ziątek, Jaszczuk "‘Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: