Metodyka kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną 2300-J-PS-KGZ-MKI
Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia dotyczące definicji, klasyfikacji i etiologii niepełnosprawności intelektualnej. Poruszana problematyka obejmować będzie analizy założeń dwóch modeli niepełnosprawności: medycznego i społecznego oraz cele rehabilitacji i wspierania autonomii tej grupy ludzi. Wśród referowanych na zajęciach tematów znajdą się też kwestie dotyczące obecności placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz praktyczne problemy ubezwłasnowolnienia jednostek z tego typu trudnościami. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do specyfiki nauczania i wychowania poszczególnych grup ludzi z niepełnosprawnością (stopnień lekki, umiarkowany, znaczny i głęboki). Ponadto zostanie omówiona podstawa nauczania dzieci niepełnosprawnych intelektualnie a także metodyka postępowania wychowawczego w zakresie relacji społecznych, czynności poznawczych, percepcyjno-motorycznych i samoobsługowych. Program zajęć obejmuje również uzyskanie informacji na temat metod wspomagania rozwoju człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Zostaną także uwzględnione zagadnienia dotyczące cech i zadań pedagoga w pracy z dzieckiem oraz jego współpracy z rodzicami i opiekunami.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
wiedza:
- podaje definicję, przyczyny, stopnie niepełnosprawności intelektualnej;
- ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną;
- ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną;
- zna podstawowe zasady i formy tworzenia instytucji edukacyjnych, terapeutycznych, pomocowych i wpierających osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
umiejętności:
- opisuje funkcjonowanie osób z danym stopniem niepełnosprawności intelektualnej;
- potrafi określić specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną;
- umie dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb dziecka z niepełnosprawnością intelektualną;
- posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i pomocowych, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną;
-posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną;
kompetencje społeczne:
- ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności z metodyki pracy z osobą niepełnosprawną intelektualną;
- potrafi planować działania edukacyjne na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz określać priorytety umożliwiające realizację określonego przez siebie lub innych zadania
- potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, prace zaliczeniowe, kolokwium.
Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia
Praktyki zawodowe
Przedmiotowi towarzyszą praktyki.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bobińska K., Pietras T., Gałecki P.: Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wydawnictwo Continuo. Wrocław 2012
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015;.
Dykcik W.: Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Naukowe UAM: Poznań 1997.
Gorajewska D.: Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji: Warszawa 2007.
Janiszewska – Nieścioruk Z.: Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy osobowości, rodzin i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Tom I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.
Janiszewska – Nieścioruk Z.: Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy społecznego funkcjonowania oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Tom II, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.
Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. WSiP: Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: