Moduł Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych 2300-J-PS-KGZ
Celem przedmiotu będzie uzyskanie wiedzy na temat nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfiki pracy w grupie zróżnicowanej, zasad projektowania przestrzeni klasy szkolnej, a także poznanie stylów poznawczych i strategii uczenia się, metod i metodyki nauczania w kontekście grupy heterogenicznej; metodyki wdrażania nauczania otwartego; modeli nauczania indywidualizującego; pojęć i zasad uniwersalnego projektowania zajęć; włączenia nowych technologii do procesu uczenia się z uwzględnieniem potrzeb dzieci i uczniów. Poznanie metod nauczania (konwencjonalnych i niekonwencjonalnych metod nauczania i ich adaptację do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów, metod aktywizujących, metody projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania. Ponadto poznanie form organizacyjnych pracy na lekcji (praca zbiorowa, grupowa, indywidualna, tutoring uczniowski w klasach włączających) oraz wiedzy na temat modeli nauczania w małych grupach w klasach włączających; modeli współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych w klasach włączających oraz sposobów i zasad kontroli postępów uczniów (ocenianie), jak również poznanie sposobów i zasad kontroli postępów i oceniania w klasach włączających; znaczenia i sposobów udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających; oceniania wspierającego uczenie się.
Treści te będą realizowane w formie konwersatoriów w ramach następujących przedmiotów, w semestrze I:
1) Uwarunkowania pracy w grupie zróżnicowanej (30 godzin, K)
2) Metodyka kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (15 godzin, K)
3) Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością ruchową (15 godzin, K)
4) Metodyka nauczania uczniów z spektrum zaburzeń autystycznych (15 godzin, K)
5) Metodyka nauczania uczniów z zaburzeniami zachowania i emocji (15 godzin, K)
6) Metodyka nauczania uczniów szczególnie uzdolnionych (15 godzin, K)
7) Metodyka nauczania uczniów z niedostosowaniem lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym (15 godzin, K)
Treści te będą realizowane w formie konwersatoriów w ramach następujących przedmiotów, w semestrze II:
1) Metodyka nauczania uczniów z chorobą przewlekłą (15 godzi, K)
2) Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku (15 godzi, K)
3) Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością słuchu (15 godzi, K)
4) Metodyka nauczania uczniów z zaburzeniami psychicznymi (15 godzi, K)
5) Metodyka nauczania uczniów z trudnościami w uczeniu się (15 godzi, K)
6) Metodyka nauczania uczniów z trudnościami adaptacyjnymi (15 godzi, K)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student/ka zna
- psychologiczne i rehabilitacyjne uwarunkowania, rozwoju, kształcenia, wychowania oraz wspomagania uczniów w grupie zróżnicowanej i ich rodziny;
- cele, treści dydaktyki kształcenia oraz metody, środki i form organizowania procesu edukacji i nauczania pracy w grupie zróżnicowanej
- uwarunkowania i metodykę nauczania uczniów w grupach zróżnicowanych oraz specyfikę współpracy ze specjalistami, rodzicami i otoczeniem społecznym;
- pojęcia wychowania i rozwoju, funkcje, style, konteksty wychowania, zagadnienia podmiotowości w wychowaniu, postaw wychowawczych, zasady współpracy środowisk wychowawczych i grup zróżnicowanych oraz problematyka zachowań ryzykownych i programy profilaktyki;
Umiejętności:
Student/ka potrafi
- wykorzystywać teorie psychosocjologiczne, medyczne i rehabilitacji, filozoficzne i prawne oraz kulturowe do analizy i planowania procesów kształcenia oraz wychowania w pracy w grupie zróżnicowanej
- projektować zajęcia, aktywizować, doradzać i wspierać osobę ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi , w tym z niepełnosprawnością w różnych fazach życia oraz ocenić przydatność metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych w pracy w grupie zróżnicowanej
- diagnozować podstawowe trudności, planować działania oraz dostosować metody pracy, programy dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne do aktualnych potrzeb uczniów w grupach zróżnicowanych, w tym z niepełnosprawnością na różnych etapach ich życia;
Kompetencje społeczne:
Student/ka jest gotów/gotowa do
- realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów w grupie zróżnicowanej oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną;
- współpracy w zespole specjalistów, rodziców i otoczenia społecznego podczas rozwiązywania ważnych problemów edukacji, wychowania i wspierania autonomii
Kryteria oceniania
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty
Praktyki zawodowe
Przedmiotom towarzyszą 120 godzinne praktyki asystencko - pedagogiczne
+ analiza doświadczeń (30 godzin)
Literatura
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: