Systemy wsparcia uczniów ze SPE i ich rodzin 2300-J-PS-II-PPDU-SW
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zasadami orzekania w tym zakresie. Studenci poznają organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zasady klasyfikowania i oceniania uczniów ze SPE, a także specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej. Szczególny nacisk zostanie położony na metody i formy wsparcia oraz funkcjonowanie placówek specjalistycznych. Przedmiot obejmuje również analizę systemu poradnictwa edukacyjno-zawodowego, opieki zdrowotnej oraz edukacji zdrowotnej i seksualnej. Studenci zrozumieją sytuację rodzin uczniów ze SPE, ich problemy adaptacyjne, uwarunkowania życiowe oraz dostępne formy wsparcia społecznego. Ważnym aspektem będzie także poznanie metod wspierania rodzin dzieci i uczniów ze SPE na różnych etapach ich życia oraz budowanie efektywnej współpracy między rodziną a specjalistami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna i rozumie regulacje prawne dotyczące kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zasady orzekania w tym zakresie.
- Ma wiedzę na temat organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zasad klasyfikowania i oceniania uczniów ze SPE.
- Zna specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej.
- Zna metody i formy wsparcia oraz funkcjonowanie placówek specjalistycznych.
- Rozumie zagadnienia związane z poradnictwem edukacyjno-zawodowym, opieką zdrowotną oraz edukacją zdrowotną i seksualną.
- Zna sytuację rodzin uczniów ze SPE i dostępne formy wsparcia społecznego.
Umiejętności:
- Student potrafi analizować regulacje prawne dotyczące kształcenia uczniów ze SPE.
- Potrafi organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz klasyfikować i oceniać uczniów z SPE.
- Potrafi zidentyfikować specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej i resocjalizacyjnej oraz dobrać odpowiednie metody wsparcia.
- Potrafi ocenić funkcjonowanie placówek specjalistycznych.
- Potrafi wspierać rodziny dzieci i uczniów ze SPE na różnych etapach życia.
- Potrafi efektywnie współpracować z rodziną i specjalistami.
Kompetencje społeczne:
- Student jest gotów do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Jest gotów podejmować działania wspierające rozwój uczniów i zapewniać odpowiednie wsparcie rodzinom.
- Jest gotów budować efektywną współpracę między rodziną a specjalistami.
- Jest gotów do rozwiązywania problemów adaptacyjnych i życiowych uczniów ze SPE.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, kolokwium – wiedza z lektur (do wyboru: pytania otwarte, pytania zamknięte, odpowiedź ustna); próg zaliczenia 60%.
Literatura
Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji, ORE
Gorajewska, D. (Red.).Rodzina: normalność w niepełnosprawności.
Leśniewska K., Puchała E., Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ORE.
Liberska, H., & Matuszewska, M. Model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym.
Neroj A., Wsparcie – instrumenty, zobowiązania systemowe, formalne i nieformalne formy, W: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, red: I. Chrzanowska, G. Szumski, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole
Obrębski W., Start w dorosłość – uwarunkowania, wyznaczniki oraz proces przejścia z edukacji do rynku pracy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, W: W: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, red: I. Chrzanowska, G. Szumski, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B. Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Impuls
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Szurowska, B. (Red.). Rodzina w sytuacji trudnej: zdążyć z pomocą. Cz. 1 i 2.
Zamkowska, A. Przeobrażenia w zakresie funkcjonowania i wsparcia rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Wydawnictwo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: