Człowiek jako inny w ujęciu filozoficznym 2300-J-PS-II-MFiP-CI
Zajęcia mają na celu zapoznanie osób studiujących z zagadnieniem człowieka jako innego w ujęciu filozoficznym. Podczas zajęć będą poruszane kwestie dotyczące interpretacji kategorii innego oraz powiązanych z nią kategorii inności, tożsamości, rozpoznania, różnicy, otwartości, zamkniętości, (nie)rozumienia innego oraz kształcenia jako rezultatu doświadczenia tego co inne. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję do podejmowania prób filozoficznego opisu własnych doświadczeń inności lub zaprezentowania przemyśleń dotyczących człowieka jako innego w kontekście omawianej literatury. Zajęcia – w zależności od preferencji osoby prowadzącej w danym roku akademickim – mogą bazować na tekstach jednego bądź wielu autorów, myślicieli, filozofów. Na zajęciach (w miarę potrzeby) mogą być również udostępniane i analizowane materiały audio lub wideo prezentujące myśli określonych myślicieli.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie wybranych filozoficznych ujęć człowieka jako innego; orientuje się w filozoficznych przesłankach określonej koncepcji człowieka;
Student potrafi krytycznie analizować założenia oraz treści omawianych stanowisk filozoficznych; potrafi podjąć samodzielną próbę filozoficznego opisu, interpretacji inności; potrafi rozpoznać w sobie ograniczenia własnej perspektywy poznawczej; potrafi prowadzić rozmowę na poruszane w tekstach (również szeroko rozumianych tekstach kultury) tematy związane z interpretacją człowieka jako innego; potrafi komunikować swoje rozpoznanie dotyczące (granic) roszczeń innego; potrafi problematyzować oczywistości w odczytywaniu innego
Student pielęgnuje w sobie postawę otwartości, uważności, refleksyjności wobec otaczających go osób i samego siebie; docenia odrębność (osobową, cielesną, kulturową, społeczną, poznawczą, ekspresyjną, edukacyjną, itp.) innych ludzi; pielęgnuje w sobie postawę szacunku dla wolności i sposobu bycia innych osób
Kryteria oceniania
zależne od osoby prowadzącej zajęcia w danym roku akademickim, zob. cz. B
Literatura
Literatura – wybór z następujących propozycji:
Kowalska M., Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy, Aletheia, Warszawa 2000, rozdz. Rozdarty podmiot i problem Innego, s.223-265.
Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, rozdz. Inny człowiek i świat ludzki, Aletheia, Warszawa 2001, , s. 369-388
Waldenfels B., Topografia obcego : studia z fenomenologii obcego; tłum. Janusz Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)
Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, PWN, Warszawa 2003, s. 280-321 oraz 495-592
Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, PWN, Warszawa 1998, s. 227-261 oraz 346-371
Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1993, s.324-337 (pojęcie doświadczenia i pojęcie doświadczenia hermeneutycznego)
Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, PWN, Warszawa 1994, s. 162-185
Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, tłum. Michał Herer, PWN, Warszawa, 2012, s. 131-152
Bukowski J., Problem Innego u Sartre’a, „Teksty : teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 3 (57), 142-151 (dostęp online)
W cyklu 2023L:
Do wyboru z listy: |
W cyklu 2024L:
Do wyboru z listy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: