Projektowanie pracy w szkole 2300-J-PR-A-PPS
Na treść zajęć składają się:
1. Krytyczna analiza obserwacji zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) prowadzonych przez nauczycieli, dyskusje w grupie studenckiej
2. Analiza procesów komunikowania się przebiegających w klasie szkolnej w relacjach nauczyciel-uczeń, nauczyciel-uczniowie, uczeń-uczeń
3. Projektowanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych, autoewaluacja własnych działań praktycznych
4. Refleksje dotyczące interesujących dla studenta/tki rozwiązań metodycznych (metod, form lub środków) oparte na teoretycznych podstawach dydaktyki ogólnej i dydaktyk szczegółowych
5. Metoda analizy zdarzeń krytycznych i sposoby projektowania rozwiązań problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej
6. Określenie podstawowych zasad organizowania spotkań/zebrań oraz planowania współpracy z rodzicami na podstawie danych pochodzących z literatury, a także wynikających z doświadczeń praktycznych nauczycieli – opiekunów praktyk
7. Projektowanie dyskusji fokusowej z rodzicami
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- znaczenie projektowania w edukacji wczesnoszkolnej,
- różne narzędzia badania i dokumentowania procesów komunikacji interpersonalnej w klasie szkolnej,
- metodę analizy zdarzeń krytycznych,
- podstawowe zasady planowania współpracy z rodzicami oraz sposoby organizowania dyskusji fokusowych,
- rolę nauczyciela w codziennym organizowaniu środowiska uczenia się i środowiska wychowawczego.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- odwołując się do podstaw teoretycznych analizować pracę nauczyciela podczas zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych), szczególnie badać i opisywać procesy komunikowania się w relacjach nauczyciel-uczeń, nauczyciel-uczniowie, uczeń-uczeń,
- wykorzystać wiedzę pedagogiczną do projektowania sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w szkole,
- dostrzegać i analizować zdarzenia krytyczne oraz projektować sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej
- projektować dyskusję fokusową z rodzicami, uwzględniając informacje pochodzące z literatury oraz dobre praktyki wykorzystywane w placówkach,
- w kontekstach teoretycznym i praktycznych poddać refleksji i ocenić skuteczność wybranych metod, form lub środków dydaktycznych.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- podjęcia odpowiedzialności za swój wpływ na rozwój dziecka,
- kształtowania w sobie oraz w dzieciach postawy szacunku względem innych ludzi,
-doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przyszłej pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność w ciągu semestru),
- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań i dyskusjach podczas zajęć,
- złożenie prac pisemnych: analizy procesu komunikowania się w nauczyciela z uczniami w szkole, refleksji dotyczących interesujących dla studenta/tki rozwiązań metodycznych (metod, form lub środków) opartej na teoretycznych podstawach i doświadczeniach praktycznych, scenariusza dyskusji fokusowej z rodzicami.
Podczas oceny pracy pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.
Praktyki zawodowe
Zajęcia służą planowaniu i ewaluowaniu pracy studentów/tek na Praktykach asystenckich w szkole.
Literatura
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów. WSiP, 2002
Barnes D., Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. WSiP, 1988
Bocheńska K., Szach-mat czyli o komunikacji w rzeczywistości szkolnej, WSiP, 2006
Christopher C.J., Nauczyciel–rodzic: skuteczne porozumiewanie się. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009
Fisher R., Uczymy jak się uczyć. WSiP, 1999
Karwowska-Struczyk M., Słodownik-Rycaj E., (red.), Pedagogika małego dziecka: wybrane zagadnienia. Wydział Pedagogiczny UW: Instytut Badań Edukacyjnych, 2007
Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Harmonia, 2013
Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna. IMPULS, 2015
Mądry-Kupiec M., Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji, Kraków 2011
Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019
Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, 1996
Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Impuls, 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: