Asystencka praktyka w przedszkolu 2300-J-PR-A-APP
Studenci/tki podczas praktyki obserwują pracę placówki przedszkolnej. Poznają ramowy rozkład dnia i dokumentację przedszkola, uczestniczą w zajęciach edukacyjnych rozpoznając zastosowane metody, formy i środki dydaktyczne. Uczą się wyznaczać cele poszczególnych aktywności i dostrzegać indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci. Próbują samodzielnie obserwować sytuacje wychowawcze i edukacyjne dzieci oraz dokumentować swoje obserwacje.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- rolę nauczyciela, jego zadania, zasady bezpieczeństwa pracy własnej i wymagania dotyczące dbałości o rozwój i bezpieczeństwo dzieci,
- znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej, zna dobre praktyki w tym zakresie wykorzystywane w obszarze wychowania przedszkolnego.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- student uczestniczy we wszystkich aktywnościach grupy przedszkolnej,
- omawia z nauczycielem wnioski i refleksje płynące z własnych obserwacji, czerpie z rozmów informacje o grupie, porównuje własne spostrzeżenia,
- obserwuje sytuacje edukacyjne i dokumentuje przebieg wybranych,
- dokonuje refleksji i uczy się ją dokumentować,
- dostrzega indywidualne problemy dzieci i w porozumieniu z nauczycielem próbuje planować działania naprawcze,
- uczy się współpracy z pracownikami placówki oraz rodzicami dzieci poprzez codzienny kontakt z nimi i obserwację pracy nauczyciela.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- pracy z dziećmi, współpracy z nauczycielami oraz innymi pracownikami przedszkola, w którym odbywa praktykę,
- pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka,
- rozwijania swojego merytorycznego i praktycznego przygotowania do pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Kryteria oceniania: - profesjonalny język opisu w portfolio (odniesienia do literatury przedmiotu),
- pogłębione refleksje,
- znajomość wymaganych metod oraz narzędzi badań i analizy.
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
- Bullough R. (2009), Początkujący nauczyciel: studium przypadku, GWP – Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- Krzemińki M., Moraczewska B.(red.), (2012), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T I. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.
- Krzemińki M. (red.), (2013), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T II. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.
- Szymańska M. (2019), Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: