Asystencka praktyka w przedszkolu 2300-J-PR-A-APP
Studenci/tki podczas praktyki obserwują pracę placówki przedszkolnej. Poznają ramowy rozkład dnia i dokumentację przedszkola, uczestniczą w zajęciach edukacyjnych rozpoznając zastosowane metody, formy i środki dydaktyczne. Uczą się wyznaczać cele poszczególnych aktywności i dostrzegać indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci. Próbują samodzielnie obserwować sytuacje wychowawcze i edukacyjne dzieci oraz dokumentować swoje obserwacje.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- codzienną rolę nauczyciela w organizowaniu środowiska wychowania i uczenia się dzieci oraz jego warsztat pracy (K_W01);
- kontekstowość, otwartość i zmienność codziennych działań wychowawczych
i dydaktycznych nauczyciela (K_W12),
- praktyczne zasady samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu (K_W09),
- zasady i sposoby konstruktywnej komunikacji oraz jej rolę we współpracy z dziećmi, ich rodzicami, pracownikami przedszkola i środowiskiem lokalnym (K_W11).
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- wykorzystać wiedzę pedagogiczną i przedmiotową do samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu (w skali rocznej, tygodniowej i dziennej), a także projektowania i prowadzenia działań wychowawczo-dydaktycznych w przedszkolu (K_U10),
- poddać refleksji i ocenić skuteczność swoich działań edukacyjnych pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych (K_U04),
- sprawnie organizować życie społeczne podopiecznych, wykazywać się empatią, zaufaniem i rozwijać wśród dzieci i uczniów krytyczną refleksję, umiejętność dialogowego rozwiązywania problemów (K_U11),
- rozwijać kompetencje kluczowe dzieci, w szczególności kreatywność, samodzielność, krytyczne myślenie; organizować i monitorować pracę w zespole i współpracę dzieci, wykorzystując różne rodzaje zabaw (K_U17).
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- rozwijania swojego przygotowania merytorycznego we współpracy z nauczycielami i specjalistami (K_K05),
- podejmowania odpowiedzialnego przywództwa, pracy w zespole, współdziałania w społeczności przedszkolnej i lokalnej w celu zapewnienia najlepszych warunków dla rozwoju uczniów oraz pracowników (K_K06),
- tworzenia kultury zaufania , przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy pedagogicznej oraz interweniowania w przypadkach łamania praw dziecka (K_K07),
- posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, porozumiewania się z osobami z różnych środowisk, dialogowego rozwiązywania konfliktów, kreowania klimatu współpracy i wzajemnego zrozumienia (K_K09).
Kryteria oceniania
Pisemnie, na ocenę, prace umieszczane w studenckim portfolio.
Kryteria oceniania: - profesjonalny język opisu w portfolio (odniesienia do literatury przedmiotu),
- pogłębione refleksje,
- znajomość wymaganych metod oraz narzędzi badań i analizy.
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
- Bullough R. (2009), Początkujący nauczyciel: studium przypadku, GWP – Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- Krzemińki M., Moraczewska B.(red.), (2012), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T I. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.
- Krzemińki M. (red.), (2013), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T II. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.
- Szymańska M. (2019), Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: