Moduł Praktyki asystenckie 2300-J-PR-A
Moduł Praktyk Asystenckich łączy zajęcia odbywające się w budynku Wydziału oraz praktyki w instytucjach edukacyjnych. Studenci/tki projektują narzędzia badawcze, następnie wykorzystują je podczas obserwacji w przedszkolach i szkołach Kolejnym etapem pracy na zajęciach jest analiza dokonanych obserwacji i dokumentowanie własnych refleksji pedagogicznych w formie portfolio. Stopniowo studenci/tki są przygotowywani do operowania zdobytą wiedzą teoretyczną w praktycznym działaniu analizując zaobserwowane podczas praktyk sytuacje edukacyjne. Studenci/tki osiągają założone cele poprzez:
- projektowanie kwestionariuszy obserwacji i oceny komponentów związanych z funkcjonowaniem przedszkola i szkoły: dokumentacją, ukrytym programem, adaptacją i samodzielnością dzieci, relacjami w grupie/klasie, przyjaźniami i konfliktami dziecięcymi, zabawą indywidualną i grupową, kierowaniem grupą/ klasą, współpracą ze środowiskiem lokalnym, komunikowaniem się podmiotów kształcenia w placówkach, elementami przestrzeni instytucji edukacyjnych, rozwiązaniami organizacyjnymi i stosowanymi metodami pracy;
- zapoznanie się z zasadami tworzenia mapy myśli, następnie dokonanie krytycznej analizy funkcjonowania przedszkola i szkoły, w których odbywają praktyki asystenckie; na podstawie zgromadzonych informacji oraz analizy własnych refleksji, studenci/tki opracowują mapy myśli dotyczące oceny poszczególnych komponentów pracy instytucji edukacyjnych;
- dokumentowanie obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela w przedszkolu i szkole oraz projektowanie scenariusza wywiadu z nauczycielem-wychowawcą grupy/klasy, w której studenci/tki odbywają praktyki;
- przygotowanie pomocy dydaktycznej dla dzieci i scenariusza zajęć z jej wykorzystaniem; pomoc dydaktyczna konstruowana jest na podstawie dokonanej diagnozy potrzeb grupy, studenci/tki testują ją w placówce przedszkolnej i przeprowadzają ewaluację swojej pracy w formie opisowej;
- poznanie podstaw teoretycznych i metodologicznych obserwacji oraz interpretacji zdarzenia krytycznego, pogłębioną refleksję i jej opis oraz ewaluację samego narzędzia i własnej pracy z jego wykorzystaniem,
- zaprojektowanie i omówienie przygotowanego planu dyskusji fokusowej z rodzicami, następnie analizując refleksje dokonane po przeprowadzeniu dyskusji w szkole, konfrontują własne spostrzeżenia z doświadczeniami innych studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- cele, funkcje, zadania i prawne uwarunkowania funkcjonowania przedszkola i szkoły,
- codzienną rolę nauczyciela w organizowaniu środowiska wychowania i uczenia się dzieci, również uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- kontekstowość, otwartość i zmienność codziennych działań wychowawczych i dydaktycznych nauczyciela,
- metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej,
- znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci,
- jawne i ukryte wymiary pracy instytucji edukacyjnych, ich uwarunkowania, metody profilaktyki oraz przeciwdziałania;
- rolę, zadania i zasady konstruowania oraz ciągłego wzbogacania własnego portfolio pedagogicznego oraz zna i rozumie funkcje dokumentów tworzących portfolio.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować i dokumentować własne obserwacje,
- wykorzystać wiedzę pedagogiczną i przedmiotową do organizowania środowiska uczenia się oraz do planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu,
- dostosowywać własne działania pedagogiczne do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci uwzględniając opóźnienia, zaburzenia lub przyspieszenie ich rozwoju,
- dobierać, tworzyć, testować i modyfikować środki i metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia,
- skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci z wykorzystaniem różnego rodzaju zabaw,
- projektować i przeprowadzać proste działania diagnostyczne uwzględniające specyfikę funkcjonowania dziecka w przedszkolu i wczesnej edukacji szkolnej,
- racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć w przedszkolu i szkole z poszanowaniem prawa dziecka do odpoczynku,
- opisywać własne doświadczenia oraz refleksje pedagogiczne, gromadzić i organizować osobistą dokumentację w postaci portfolio.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról, współpracy z innymi studentami/tkami podczas praktyk, pracownikami przedszkola i szkoły, rodzicami dzieci oraz specjalistami,
- posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi względem pracowników przedszkola i szkoły, w której student/ka odbywa praktyki pedagogiczne,
- budowania relacji opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia dzieci i uczniów,
- rozwijania swojego przygotowania merytorycznego we współpracy z nauczycielami i specjalistami.
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę, średnia ocen z przedmiotów wchodzących w skład Modułu Praktyk Asystenckich.
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z przedmiotów tworzących Moduł
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: