Moduł Praktyki asystenckie 2300-J-PR-A
Moduł Praktyk Asystenckich łączy zajęcia odbywające się w budynku Wydziału oraz praktyki w instytucjach edukacyjnych. Studenci/tki projektują narzędzia badawcze, następnie wykorzystują je podczas obserwacji w przedszkolach i szkołach Kolejnym etapem pracy na zajęciach jest analiza dokonanych obserwacji i dokumentowanie własnych refleksji pedagogicznych w formie portfolio. Stopniowo studenci/tki są przygotowywani do operowania zdobytą wiedzą teoretyczną w praktycznym działaniu analizując zaobserwowane podczas praktyk sytuacje edukacyjne. Studenci/tki osiągają założone cele poprzez:
- projektowanie kwestionariuszy obserwacji i oceny komponentów związanych z funkcjonowaniem przedszkola i szkoły: dokumentacją, ukrytym programem, adaptacją i samodzielnością dzieci, relacjami w grupie/klasie, przyjaźniami i konfliktami dziecięcymi, zabawą indywidualną i grupową, kierowaniem grupą/ klasą, współpracą ze środowiskiem lokalnym, komunikowaniem się podmiotów kształcenia w placówkach, elementami przestrzeni instytucji edukacyjnych, rozwiązaniami organizacyjnymi i stosowanymi metodami pracy;
- zapoznanie się z zasadami tworzenia mapy myśli, następnie dokonanie krytycznej analizy funkcjonowania przedszkola i szkoły, w których odbywają praktyki asystenckie; na podstawie zgromadzonych informacji oraz analizy własnych refleksji, studenci/tki opracowują mapy myśli dotyczące oceny poszczególnych komponentów pracy instytucji edukacyjnych;
- dokumentowanie obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela w przedszkolu i szkole oraz projektowanie scenariusza wywiadu z nauczycielem-wychowawcą grupy/klasy, w której studenci/tki odbywają praktyki;
- przygotowanie pomocy dydaktycznej dla dzieci i scenariusza zajęć z jej wykorzystaniem; pomoc dydaktyczna konstruowana jest na podstawie dokonanej diagnozy potrzeb grupy, studenci/tki testują ją w placówce przedszkolnej i przeprowadzają ewaluację swojej pracy w formie opisowej;
- poznanie podstaw teoretycznych i metodologicznych obserwacji oraz interpretacji zdarzenia krytycznego, pogłębioną refleksję i jej opis oraz ewaluację samego narzędzia i własnej pracy z jego wykorzystaniem,
- zaprojektowanie i omówienie przygotowanego planu dyskusji fokusowej z rodzicami, następnie analizując refleksje dokonane po przeprowadzeniu dyskusji w szkole, konfrontują własne spostrzeżenia z doświadczeniami innych studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- cele, funkcje, zadania (opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne), organizacja i prawne uwarunkowania funkcjonowania przedszkola i szkoły, jawne i ukryte wymiary ich pracy (K_W13),
- codzienną rolę nauczyciela w organizowaniu środowiska wychowania i uczenia się dzieci, również uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z wykorzystaniem współpracy z wszystkimi podmiotami edukacyjnymi (K_W12),
- kontekstowość, otwartość i zmienność codziennych działań wychowawczych i dydaktycznych nauczyciela, wynikających ze zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów oraz zróżnicowanie społecznego grup (K_W10),
- metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (K_W09),
- znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci (K_W09),
- zasady tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczących się oraz innych pracowników przedszkola i szkoły (K_W11),
- rolę, zadania i zasady konstruowania oraz ciągłego wzbogacania własnego portfolio pedagogicznego oraz zna i rozumie funkcje dokumentów tworzących portfolio (K_W01).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować, oceniać i dokumentować obserwacje (K_W04),
- wykorzystać wiedzę pedagogiczną i przedmiotową do organizowania środowiska uczenia się oraz do planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu, w tym szczególnie identyfikowania i rozbudzania zainteresowań dzieci i uczniów oraz rozwijania ich kompetencji kluczowych tj. kreatywność, samodzielność, krytyczne myślenie (K_U10, K_U12, K_U16, K_U17),
- dostosowywać własne działania pedagogiczne do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci uwzględniając opóźnienia, zaburzenia lub przyspieszenie ich rozwoju, a także komunikować się z osobami pochodzącymi ze zróżnicowanych środowisk kulturowych i etnicznych (K_U09, K_U13),
- dobierać, tworzyć, testować i modyfikować środki i metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (K_U09),
- sprawnie organizować życie społeczne dzieci i uczniów, skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci z wykorzystaniem różnego rodzaju zabaw (K_U11, K_U17),
- rozpoznawać i efektywnie rozwiązywać problemy wychowawcze we współpracy z innymi podmiotami edukacyjnymi (K_U14),
- projektować i przeprowadzać proste działania diagnostyczne uwzględniające specyfikę funkcjonowania dziecka w przedszkolu i wczesnej edukacji szkolnej (K_U08),
- racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć w przedszkolu i szkole z poszanowaniem prawa dziecka do odpoczynku (K_U16),
- poddać refleksji i ocenić skuteczność swoich działań edukacyjnych pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, gromadzić i organizować osobistą dokumentację w postaci portfolio (K_U04).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról, współpracy z innymi studentami/tkami podczas praktyk, z opiekunem praktyk, z pracownikami przedszkola i szkoły, rodzicami dzieci oraz specjalistami podczas rozwiązywania problemów ważnych dla jakości edukacji (K_K05, K_K06),
- posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi względem pracowników przedszkola i szkoły, w której student/ka odbywa praktyki pedagogiczne (K_K09),
- budowania relacji opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia dzieci i uczniów (K_K07),
- projektowania i realizowania działań wspierających proces wprowadzania dzieci i uczniów w świat wartości (K_K08),
- realizacji innowacji pedagogicznych związanych z aktualnymi wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, których celem jest optymalnych warunków do rozwoju dzieci i uczniów (K_K04),
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, rozwijania swojego przygotowania merytorycznego we współpracy z nauczycielami i specjalistami (K_K01, K_K02).
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, średnia ocen z przedmiotów wchodzących w skład Modułu Praktyk asystenckich.
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
Literatura podstawowa:
- Bullough R. (2009), Początkujący nauczyciel: studium przypadku, GWP – Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- Giza T. (1999), Przygotowanie studentów do twórczej pracy pedagogicznej. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce.
- Krzemińki M., Moraczewska B.(red.), (2012), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T I. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.
- Krzemińki M. (red.), (2013), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T II. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.
- Szymańska M. (2019), Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.
Tripp D. (1996), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, Warszawa.
Szczegółowe zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z przedmiotów tworzących Moduł Praktyki asystenckie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: