Pedagogika społeczna 2300-J-MWP-PS-W
Pedagogika społeczna, zajmując się relacją człowiek-wychowanie-środowisko, ma na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie instytucji/środowisk wychowania o charakterze profilaktycznym oraz kompensacyjnym.
Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z dziejów pedagogiki społecznej (geneza, kształtowanie się i rozwój tej dyscypliny; twórczynie i twórcy pedagogiki społecznej); główne pojęcia (środowisko wychowawcze, siły ludzkie, profilaktyka, kompensacja, opieka, pomoc, ratownictwo, wsparcie społeczne); metody pracy społeczno-wychowawczej; główne środowiska wychowawcze: rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne (struktura, funkcje, przemiany); wybrane problemy społeczno-edukacyjne współczesności.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy: osoba studiująca zna i rozumie:
- genezę i najważniejsze etapy rozwoju ped. społ. w Polsce
- podstawowe pojęcia ped. społ., jej przedmiot i specyfikę jako subdyscypliny pedagogicznej
- rolę i zadania ped. społecznej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym)
- środowiskowe uwarunkowania procesów wychowawczych osób w różnym wieku, w tym również osób z niepełnosprawnością
- formy pracy społeczno-wychowawczej (opieka, pomoc, ratownictwo/interwencja kryzysowa, wsparcie) wraz z praktycznymi przykładami takich działań
- pojęcie sił ludzkich, zasadę podmiotowości i pomocniczości oraz ich znaczenie dla rozwoju samodzielności i sprawczości
W zakresie umiejętności: osoba studiująca potrafi:
- Wyjaśnić kluczowe pojęcia pedagogiki społecznej (np. środowisko wychowawcze, wychowanie, siły ludzkie, pomoc, opieka, wsparcie, rodzina, środowisko lokalne, grupa rówieśnicza etc.) w odniesieniu do wybranych podejść teoretycznych
Kryteria oceniania
Pisemne kolokwium zaliczeniowe obejmujące treści z wykładów.
Literatura
S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003.
A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
M. Cichosz, Polska pedagogika społeczna w latach 1945 – 2003, T. 1-2; Toruń 2004.
M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2015.
H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa 1961.
A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978.
Encyklopedia pedagogiczna XXI w. pod red. T. Pilcha, Warszawa 2009.
T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: