Propedeutyka pedagogiki. Pedagogika krytyczna i emancypacyjna 2300-J-MWP-PRP-F1
Cel kursu to prezentacja podstaw pedagogiki emancypacyjnej i krytycznej skoncentrowanej na wiedzy dotyczącej uwarunkowań, mechanizmów i form różnego rodzaju edukacyjnych wykluczeń, które mają miejsce w trakcie edukacji formalnej i nieformalnej. Te wykluczenia stają na przeszkodzie realizacji równych szans edukacyjnych, a w konsekwencji emancypacji jednostek i grup oraz integracji i inkluzji społecznej. Chodzi o wykluczenia ze względu na tzw. cechy przypisane jak rodzaj, wiek, rasa, pochodzenie społeczne, etniczność, narodowość itp. przejawiające się w formach organizacyjnych szkolnej edukacji, w interakcjach i komunikacji werbalnej w klasie szkolnej oraz w języku tekstów szkolnych (w dokumentach, podręcznikach i programach szkolnych).
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka potrafi:
-zdefiniować pojęcie wykluczeń edukacyjnych i emancypacji poprzez edukację w kontekście pojęć pokrewnych oraz w kontekście uwarunkowań systemu i praktyki edukacyjnej;
- opisać najpowszechniejsze mechanizmy i formy wykluczeń edukacyjnych oraz podstawowe pedagogiczne narzędzia wspierające emancypację;
- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych,
-utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych .
Kryteria oceniania
Kryteria oceny: aktywność, przygotowanie do zajęć, referat
Literatura
Szahaj A., "Teoria krytyczna szkoły frankfurckiej," Warszawa 2008
Tło i Ruch – rozmowa o polityczności edukacji. Profesor Joanna Rutkowiak w rozmowie z doktor Karoliną Starego, 2018
Judith Butler, Walczące słowa (fragmenty)
S. de Beauvoir, Druga płeć (fragmenty)
Michel Foucault, Nadzorować i karać (fragmenty)
Susan Buck Morss, Hegel, Haiti i historia uniwersalna (fragmenty)
Małgorzata Jacyno, Kultura indywidualizmu (fragmenty)
Starego K „W stronę niepolitycznej emancypacji - pytanie o podmiotowość w warunkach neoliberalnej dominacji”, Podstawy Edukacji, T 3, red. A. Gofron, M. Piasecka , 2010
Nussbaum M. „Nie dla zysku” (fragmenty)
H. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna (fragmenty)
M. Czerepaniak- Walczak, Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk. Rozdział I. część -Istota emancypacji i koncepcje emancypacji, Rozdział 10- kompetencje emancypacyjne, Gdańsk 2006
Szkudlarek T., Śliwerski B., "Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki," Kraków 2010
Starego K. Dyskurs edukacyjny oraz problem dyskursywnego konstruowania tożsamości i wiedzy z perspektywy krytycznej i krytycznie zorientowanej analizie dyskursu, w: Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, nr 2(12), Poznań 2017
Dudzikowa M., "Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne" (fragmenty)
Bilińska-Suchanek E., "Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu", Kraków 2011
Chmura-Rutkowska I., „Przemoc rówieśnicza w gimnazjum a płeć. Kontekst społeczno-kulturowy” , Forum Oświatowe 1(46), 2012
Prześniona rewolucja, Andrzej Leder (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: